Sala de premsa

Es declara l’estat d’emergència climàtica

Es declara l'estat d'emergència climàtica
La UAB s’ha afegit a la declaració d’emergència climàtica per unir esforços dels diferents sectors de la societat i la pròpia universitat per posar en primera línia mediàtica i política la gravetat de la crisi climàtica. “La UAB, contra el canvi climàtic” serà el tema per a la Festa Major del curs 2019-2020.

30/05/2019

L’Equip de govern de la UAB ha acordat una declaració d’estat d’emergència climàtica arrel d’una carta oberta impulsada per l’Assemblea Ecologista, a la que s’han sumat nombrosos membres de la comunitat universitària i la Fundació Autònoma Solidària. Així mateix, el programa de Medi Ambient de la FAS ha promogut la conscienciació sobre la crisi climàtica durant tot l’any amb diferents activitats.

La Universitat Politècnica de Catalunya va ser la primera universitat en declarar l’estat d’emergència climàtica, seguint els models que s’havien aplicat a les universitats de Bristol i Newcastle, al Regne Unit. Irlanda i el Regne Unit, les quals han declarat l’estat d’emergència climàtica i han fixat aconseguir la meta de “zero emissions” per al 2050. Aquest maig també ho va fer el Govern de la Generalitat de Catalunya.

La declaració, a la que ara s’hi ha sumat la UAB, pretén contribuir a posar el debat climàtic al centre de la política. Les universitats, com a institucions científiques, tenen la responsabilitat de donar la veu d’alarma front el consens científic de la gravetat de la crisi climàtica.

Des de la Fundació Autònoma Solidària, el Programa de Medi Ambient ha treballat al llarg d’aquest curs per conscienciar sobre el greu tràngol pel que haurà de passar la nostra espècie si no es comencen a canviar les polítiques nacional i internacionals. Les voluntàries del programa van participar en la Vaga pel Clima del 15 de març, entre d’altres accions de sensibilització enfocades a canviar els hàbits de consum i reduir la petjada ecològica. A més, s’ha fet córrer el missatge i s’ha treballat per visibilitzar un dels gran temes oblidats en l’imaginari col·lectiu global, el problema de les migracions ocasionades per canvi climàtic.

El moviment estudiantil internacionalment conegut com Fridays for Future, encapçalat per la famosa activista pel clima Greta Thunberg, va aterrar ja fa uns mesos a Catalunya. Aquest moviment, juntament amb altres com Extinction Rebellion o ClimAcció, han aconseguit posar de ple en els mitjans de comunicació, així com en l’agenda política, el greu problema de la crisi mundial incipient que patirem a causa del canvi climàtic. Segons l’IPCC (International Panel on Climate Change), tenim 11 anys per a no augmentar la temperatura mitjana de la Terra en 1’5º. Són 11 anys, no per aturar una catàstrofe, sinó per reduir les conseqüències del que esdevindrà com el major obstacle al qual s’ha enfrontat mai la humanitat.