Cooperació i EpJG

Per què?

Per què?

La universitat es troba en un moment de transformació clau, en què es busca respondre a problemes globals com el canvi climàtic, les desigualtats socials i la digitalització de la societat. Aquests reptes són també oportunitats perquè la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) lideri en innovació educativa.

El setembre de 2021 es va aprovar el Reial decret 822/2021, que a l’article 4 recull els principis que han de regir el disseny dels plans d'estudis dels títols universitaris oficials:

“(…) hauran de tenir com a referent els principis i valors democràtics i els Objectius de Desenvolupament Sostenible i, en particular:

a) el respecte als drets humans i drets fonamentals; els valors democràtics (…).
b) el respecte a la igualtat de gènere (…) i al principi d'igualtat de tracte i no discriminació (…).
c) el respecte als principis d'accessibilitat universal i disseny per a totes les persones (…);
d) el tractament de la sostenibilitat i del canvi climàtic (…).”

“Aquests valors i objectius s’hauran d’incorporar com a continguts o competències de caràcter transversal, en el format que el centre o la universitat decideixi, en les diferents ensenyances oficials que s’ofereixin, segons correspongui i sempre atenent la seva naturalesa acadèmica específica i als objectius formatius de cada títol.”

Per tant, els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) proporcionen un marc internacional que orienta el desenvolupament sostenible, inclusiu i d’equitat basat en el respecte als drets humans i als valors democràtics.

En aquesta línia, en el marc de la UAB hi ha establertes les 4 competències generals, que s’han d’incorporar en totes les titulacions dels diferents àmbits de coneixement de la UAB:

1) Donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat;

2) Valorar l’impacte social, econòmic i mediambiental en cada àmbit de coneixement;

3) Responsabilitat ètica i amb respecte envers els drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics; i,

4) Avaluar les desigualtats per raó de sexe/gènere en cada àmbit de coneixement.

Això obliga a reformular les memòries dels graus i les guies docents perquè reflecteixin aquestes quatre prioritats. A més, estableix que les universitats han de garantir que el seu alumnat desenvolupi habilitats per comprendre i abordar aquests reptes globals.