Cooperació i EpJG

Pas a pas

Pas a pas per a una aplicació efectiva

A partir de l’experiència d’aplicació del Reial decret 822/2021 i revisió en clau de desenvolupament sostenible que s’ha dut a terme des del grau de Sociologia de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia de la UAB, a continuació, es descriu el pas a pas d’aquest procés:

 

1.1. Creació de la Comissió de Reforma

  • Objectiu: Constituir un equip responsable del procés de revisió i adaptació del pla d'estudis. Per a ajudar-te, pots utilitzar el següent cronograma (DOC ANNEX.)[XE1] 
  • Tasques principals:
    • Designar membres (docents, estudiants, personal administratiu).
    • Establir un calendari d'activitats i responsabilitats.
    • Informar el sistema de qualitat de la UAB per aprofitar els seus recursos i comptar amb el seu suport.

 

2.1. Redacció dels Resultats d’Aprenentatge (RA) (2-3 mesos)

  • Objectiu: Definir els resultats d’aprenentatge transversals i específics alineats amb els ODS, la sostenibilitat i altres principis del RD 822/2021. Per a ajudar-te, pots utilitzar la següent eina d’anàlisi dels RA del grau: (DOC ANNEX)[XE1] 
  • Activitats principals:
    • Entendre la lògica del model KSC, explicat anteriorment.
    • A partir dels RA de la UAB, construir uns RA propis del grau que introdueixin els ODS, amb una perspectiva de Justícia Global i dels eixos prioritaris (sostenibilitat, perspectiva de gènere, diversitat cultural, ètica i responsabilitat social) de forma coherent amb els objectius del grau.

2.2. Exploració de necessitats en les assignatures (4-5 mesos)

  • Objectiu: Analitzar les mancances i fortaleses del pla d'estudis actual respecte als nous requisits. Per a ajudar-te, pots utilitzar la següent eina d’anàlisi dels ODS per assignatures: (DOC ANNEX[XE2] )
  • Activitats principals:
    • Consultar les guies docents de totes les assignatures del grau.
    • Analitzar si les assignatures inclouen referències explícites als ODS, valors democràtics i principis com la igualtat de gènere i no discriminació, la diversitat, i la sostenibilitat, etc.
    • Realitzar sessions de revisió amb docents i estudiants.

3.1. Consulta a les Àrees i Departaments (2 mesos)

  • Objectiu: Obtenir feedback i propostes concretes de cada àrea o departament sobre les possibles modificacions a les assignatures existents i creació de noves assignatures.

3.2. Redacció de Proposta Preliminar de Matèries i Assignatures (2 mesos)

  • Objectiu: Crear una estructura preliminar amb matèries i assignatures que incorporin els RA i els ODS a partir de la IA. Per a ajudar-te, pots utilitzar el següent prompt d'IA (DOC ANNEX)[XE1] 
  • Activitats principals:
    • Incloure continguts i competències transversals en assignatures ja existents:
      • Garantir que els plans d'estudis reflecteixin els valors democràtics i els ODS com a competències transversals, segons la naturalesa acadèmica de cada títol.
      • Incloure els resultats d'aprenentatge que incorporin aquestes competències de manera coherent a través de totes les assignatures.
    • Crear matèries específiques obligatòries per als estudiants sobre els principis democràtics, sostenibilitat i Agenda 2030, complementant els continguts transversals.
    • Metodologies actives i participatives: Aplicar metodologies com l’ApS i l'ABR per integrar els ODS i els principis de justícia global en l'ensenyament.
    • Treballs finals i recerca aplicada: Incentivar que els TFG i TFM incloguin elements d’anàlisi sobre seu impacte en el desenvolupament sostenible i la justícia global.

3.3. Tancament del Llistat de Matèries i Assignatures (1 mes)

  • Objectiu: Finalitzar i validar la llista de matèries amb el consens dels equips responsables.

4.1. Atribució dels Resultats d’Aprenentatge a les Matèries (2-3 mesos)

  • Objectiu: Assignar els RA a cada matèria, garantint coherència i transversalitat.

4.2. Redacció de la Memòria Final (2-3 mesos)

4.3. Revisió de la check list per a la implementació de la guia

  • Objectiu: Verificar que totes les àrees clau han estat implementades i que els ODS i la justícia global han estat adequadament incorporats a la memòria de grau o màster. (DOC ANNEX CHECKLIST)[XE2] 

4.4. Lliurament a l’Oficina de Qualitat Docent (OQD)

  • Objectiu: Presentar la memòria final per a la seva revisió i aprovació.

 [XE1]Adjunta nou model de memòria que envien des de l'OQD.

  • Coordinació constant: Establir punts de revisió intermedis per assegurar l'alineació amb els objectius del decret. Establir equips docents coordinats per àrees que garanteixin una aplicació transversal dels valors i competències d'ODS en la seva àrea/departament. Així com establir canals de coordinació i suport amb el sistema de qualitat de la UAB.
  • Participació inclusiva: Garantir la implicació de la comunitat educativa (docents, estudiants, personal) en cada fase del procés i aprofitar la col·laboració entre serveis universitaris amb els quals compta la UAB (unitats de diversitat, oficina d'igualtat, comissions de sostenibilitat, etc.).
  • Formació i sensibilització: Fer ús de la formació permanent de la qual es disposa a la UAB sobre els ODS, perspectiva de gènere, sostenibilitat, metodologies actives com l'ApS i l'ABR, entre d’altres. O bé també, organitzar formacions a mida per a la pròpia Facultat sobre els ODS, sostenibilitat, igualtat de gènere i altres competències relacionades per a PDI i PTGAS.
  • Sistematització i avaluació contínua: Recollir el procés de revisió de manera sistemàtica i portar un control de l’impacte dels canvis introduïts mitjançant informes anuals, un cop comenci la implementació de les modificacions.