Sala de premsa

S’inicien dos nous projectes educatius del CROMA 2.0 a escoles del Vallès

Dos nous projectes educatius del CROMA
Amb l’objectiu d’apropar el coneixement científic i la recerca als infants del Vallès Occidental, el Programa CROMA 2.0 posa en marxa dos projectes temàtics que treballaran la recerca i acció participativa i la ciència ambiental. Aquests projectes compten amb la col·laboració dels equips de recerca de l’IGOP, de l’ICTA i del CRECIM.

22/01/2019

Durant aquesta setmana el Programa CROMA 2.0 ha posat en marxa dos projectes educatius a 18 escoles de 5 municipis del Vallès Occidental. Un dels objectius d’aquests tallers és incorporar el treball de les competències bàsiques mitjançant el treball per projectes. D’aquesta manera, els centres són partícips de la innovació educativa a les aules.

D’una banda, el CRECIM, amb la col·laboració de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA), ha dissenyat el taller “Com podem disminuir la contaminació de la nostra escola?” per tal de dur-lo a diferents escoles del Vallès Occidental que formen part del programa CROMA 2.0. L’objectiu del taller és acostar els infants de CROMA a la ciència: la seva funció i utilitat i les metodologies científiques. Això es farà a través d’un model educatiu on l’alumnat anirà construint ell mateix el coneixement de manera significativa i intentarà analitzar i donar resposta a un problema concret i existent: trobar la manera de reduir la contaminació de cada escola.

D’altra banda, l’Institut de Govern i Polítiques Públiques (IGOP) ha dissenyat el programa “Recerca – Acció Participativa a centres educatius”  amb l’objectiu de posar en relació els infants amb el seu entorn, aproximant-los al territori en clau de recerca i d’una actitud propositiva. El desenvolupament d’aquest consisteix en la creació d’un equip d’investigació format per alumnes de cada centre educatiu i referents universitaris. Aquest equip passarà per les diferents fases d’una recerca amb la intenció de conèixer una realitat social del barri del centre educatiu i, finalment, presentar una acció per fer front a la situació descoberta.

Els projectes comptaran amb 6 sessions i s’executaran de forma simultània. A més, seran rotatius, de manera que tots els infants puguin realitzar un total de tres dels quatre projectes proposats per al curs 2018-2019. Els tallers educatius conclouran amb una visita a la UAB programada pel proper mes de maig. A la visita, els infants coneixeran de primera mà els diferents equips de recerca que han participat i visitaran les seves instal·lacions. La trobada permetrà clausurar el programa i compartir els aprenentatges i experiències amb altres escoles i amb els diferents equips d’experts de cada projecte.

Programa CROMA 2.0

Des del programa CROMA 2.0 es vol promoure la vinculació de la universitat amb escoles de primària per afavorir el despertar de l’interès per l’aprenentatge dels infants i la seva vinculació escolar en un context de descobriments, la formació en contextos reals dels estudiants universitaris i la investigació al servei de la societat, tant en l’adquisició de nous coneixements com en el retorn de resultats.

Per tant, mitjançant la realització d’aquestes activitats, el programa CROMA 2.0 aposta per treballar en xarxa i col·laborar amb grups de recerca de la universitat, amb la finalitat d’apropar el coneixement i la recerca a les escoles i als infants, aprofitant així els recursos de la UAB.