Inauguracions de curs

Inauguració del curs 2022-2023

Acte institucional d'inauguració del curs 2022-2023

La UAB ha inaugurat el curs 2022-2023 amb la lliçó de l'escriptor Màrius Serra: "Català, a l'atac en l'era del lingüicinisme". Amb aquesta conferència, la UAB ha donat el tret de sortida a la campanya institucional "No em toquis la llengua".

El propi títol de la xerrada contenia un palíndrom ("català a l'atac") que vol imitar el moviment pendular que Serra ha descrit repassant els diferents períodes de les darreres dècades en què el català ha avançat o reculat segons l'evolució de les TIC i els mitjans de comunicació. Segons ha opinat, el pèndol està actualment "en plena reculada" perquè "els avenços tecnològics han permès passar de l'escriptura a l'oralitat" després d'haver viscut "a l'atac" l'esclat d'internet, on el text escrit tenia més preponderància.

Serra s'ha referit al català en l'àmbit de l'educació superior per afirmar que "qualsevol universitat del món pot oferir educació en més d'una llengua, sabent que cada especialitat té llengües més referencials, però és una obvietat que a les universitats catalanes la llengua habitual ha de ser el català". I ha dedicat la darrera part de la seva ponència a reflexionar sobre la relació entre la llengua i el fet de ser català. Segons les seves paraules, "parlar en català és un missatge implícit de voler afegir-se a la catalanitat, no a la catalanor ni a la catalanitud, sinó a una comunitat cultural que viu en el permanent bressoleig del pèndol".

Pla de rejoveniment i estabilització

Per la seva banda, el rector ha repassat en el seu discurs alguns aspectes destacats de l'activitat universitària en aquests moments. S'ha congratulat de fites com la renovació de l'ECIU University per a quatre anys més, l'increment de les places del grau en Infermeria o la inauguració de la Unitat Mixta de Recerca en Medicina Genòmica UAB-IR Sant Pau. També ha anunciat que la UAB "posarà en marxa un pla de rejoveniment de la plantilla i de disminució de la precarietat que comportarà un increment progressiu de la plantilla de professorat permanent en els propers anys". Segons ha afirmat, les polítiques dirigides a recuperar i rejovenir la plantilla de personal són "una de les prioritats principals de l'acció de govern", i ha alertat que "la manca de reemplaçament generacional posa en perill el nostre posicionament".

Lafuente s'ha referit al context actual que marcarà el nou curs i ha emfasitzat les conseqüències que tindrà el conflicte a Ucraïna, a més del "drama humanitari i el desastre que representa la pèrdua de vides humanes", en el cost de les matèries primeres i el subministrament d'energia: "hem de ser molt conscients —ha declarat— de la repercussió d'aquesta crisi en el pressupost de la Universitat i del fet que hem de millorar la gestió per reduir el consum energètic i l'impacte ambiental de la nostra activitat". El rector ha recordat que "la manca d'inversions dels darrers anys limita en gran manera els beneficis i l'impacte social de la universitat", situació que, segons ha asseverat, "cal corregir urgentment". Lafuente ha desitjat que tant les lleis de la ciència estatal i catalana com la llei d'universitats que està actualment en tràmit parlamentari vinguin acompanyades dels "recursos necessaris" perquè les universitats acompleixin la seva missió adequadament.

Han participat en les intervencions institucionals també el president del Consell Social de la UAB, Gabriel Masfurroll, i la directora general d'Universitats de la Generalitat, Victòria Girona. Masfurroll, que finalitzarà properament el seu segon i últim mandat, ha valorat els seus vuit anys al capdavant del Consell Social i ha reflexionat que, per fer front als reptes de futur, caldrà treballar amb "valors ètics ferms" i amb una "mentalitat creativa", així com "alinear esforços i recursos". I Girona ha felicitat la UAB per l'articulació de la resposta a l'atac informàtic patit ara fa un any, ha elogiat l'impacte de la Universitat en el territori i ha anunciat que el Departament de Recerca i Universitats treballarà aquest curs en "tres línies" que vol potenciar: el finançament per al pla d'infraestructures universitàries, els recursos per a la transferència de coneixements i el relleu generacional.

En el decurs de l'acte, la secretària general, Esther Zapater, ha presentat la Memòria del curs 2021-2022, en què la UAB "ha recuperat la normalitat i la presencialitat", i ha afirmat que "treballar o estudiar al campus" ens "enriqueix i ens ajuda a avançar com a persones i com a institució". El Cor de Cambra de la Universitat ha interpretat Bacil i Musclo, cançons del Bestiari de Pere Quart amb música de Manuel Oltra, El cant dels ocells, de Pau Casals, Sr. Sant Jordi, de Salvador Espriu i Francesc Vila, i el tradicional cant universitari Gaudeamus igitur.