Inauguracions de curs

Inauguració del curs 2019-2020

La sociòloga Mercedes Pardo Buendía va fer una crida a veure el canvi climàtic com un "mobilitzador social oportú i necessari" capaç de "modificar les expectatives de la humanitat" a la lliçó magistral amb la qual es va inaugurar el curs 2019-2020 a la UAB, el 18 de setembre del 2019, al Rectorat. La rectora, Margarita Arboix, va afirmar que la Universitat "ha de fer dels objectius de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides un element central de la seva agenda". La UAB va decidir dedicar el curs a la divulgació i la sensibilització sobre el canvi climàtic.

Pardo, professora de la Universitat Carlos III de Madrid, va emfatitzar la necessitat de valorar l'oportunitat d'evolucionar "d'un model energètic brut i geoestratègicament vulnerable a un de net i més segur" enlloc de caure en el pànic i la paralització social. Va assegurar que les solucions "no es poden carregar sobre les espatlles de les ciències naturals: corresponen a les ciències socials", i va reivindicar que la sociologia es centri en l'estudi de la transformació de la vida social i no tant en la seva reproducció. La sociòloga va asseverar que les societats "han de fer més, millor i més ràpid", i va tancar la seva intervenció felicitant la UAB per les mesures aplicades en el terreny de la sostenibilitat.

Als parlaments institucionals, la rectora va emfatitzar també el treball de la UAB en aquest sentit i la seva contribució en l'objectiu d'assolir "una educació inclusiva, de qualitat i universal", així com en l'àmbit de la recerca en l'assoliment de recursos sostenibles. Arboix va reclamar, un cop més, un model de finançament sostenible per al sistema universitari i va denunciar les "polítiques dels nostres governs" que no contemplen un augment del finançament per a ciència i innovació. Va tancar la seva intervenció afirmant que "comencem un curs amb dificultats però orgullosos de contribuir de manera significativa a la societat del futur".

Gabriel Masfurroll, president del Consell Social, va celebrar els resultats assolits per la UAB en la seva activitat de docència, recerca i transferència, que queden reflectits en la memòria acadèmica del curs 2018-2019 que va presentar el secretari general de la UAB, Rafael Rebollo. Masfurroll es va dirigir especialment als nous estudiants i a les persones recentment titulades per dir que "tots som UABers" que "volem somiar amb consistència per fer realitat el nostre somni".

Francesc Xavier Grau, secretari d'Universitats i Recerca de la Generalitat, va lamentar la situació de paràlisi pressupostària a l'administració catalana, va felicitar també la UAB pels resultats assolits "tot i una situació econòmica difícil" i va desitjar que el Pacte Nacional pel Coneixement contribueixi a fer del sistema universitari "la base de la societat del benestar". Per la seva banda, Carlos Cordón, alcalde de Cerdanyola del Vallès, es va sumar a la reivindicació d'una "millora immediata del finançament universitari ", i va afirmar que "cal un gran acord polític i social a favor de la universitat que garanteixi l'equitat social i la igualtat d'oportunitats".