Il·lustració d'escena prehistòrica /ilustración de escena prehistórica

Els gossos salvatges prehistòrics podrien haver conviscut amb els primers humans europeus

Les restes d’un licaó prehistòric descobertes recentment a Dmanisi, Geòrgia, podrien ser la primera evidència de que aquests gossos salvatges africans ja es van desplaçar a Europa al pleistocè. La recerca, amb participació de la UAB i publicada a Scientific Reports, suggereix que els gossos podrien haver conviscut amb els primers humans europeus, amb restes a la mateixa zona.

Descriuen com es posicionen els cromosomes durant la formació dels espermatozoides

Un equip de la UAB ha descrit el posicionament dels cromosomes durant la formació dels espermatozoides i ha constatat que està relacionat amb l’activitat dels gens i amb l’alliberament del genoma patern en la fecundació. L’estudi, fet en ratolins i aplicant una metodologia que han dissenyat els propis investigadors, permetrà estudiar en models 3D la territorialitat cromosòmica i com la seva alteració pot afectar la fertilitat.

investigadora

La UAB participarà en un nou projecte per fomentar la innovació i l'emprenedoria

La UAB participarà en el nou projecte BOOGIE U, en la vessant d’innovació i emprenedoria, de l’ECIU University. La iniciativa, finançada per l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia (EIT), té com a objectiu impulsar el creixement econòmic sostenible i la competitivitat de la UE mitjançant l'execució de models nous per a augmentar la capacitat d'innovació i emprenedoria (I&E) dins del consorci, i contribuir així a l'evolució dels sistemes d'innovació locals.

plancton

El canvi climàtic antropogènic ja afecta les comunitats de plàncton

El canvi climàtic d'origen antropogènic està afectant les poblacions de plàncton marí presents al Mediterrani occidental. Així ho indica un estudi de l'ICTA-UAB que alerta que l'increment de la temperatura marina provoca la reducció dels nivells de producció de matèria orgànica, impactant negativament sobre les comunitats planctòniques i la biodiversitat marina.

UCI

Un nou model matemàtic avalua el risc de morir dels pacients de les UCIs

Un equip de recerca del Departament de Matemàtiques de la UAB en col·laboració amb l’Hospital de Mataró ha desenvolupat un model predictiu basat en intel·ligència artificial que avalua el risc de morir dels pacients ingressats a la UCI a partir de les seves característiques. El model millorarà la qualitat de l’atenció en cures intensives.

Notícies institucionals

Biblioteca d'Humanitats

La UAB convoca ajuts per a la mobilitat i l'atracció de talent internacional

El Ministeri d'Universitats ha concedit a la UAB 17'5 milions d'euros per a la convocatòria d'ajuts Margarita Salas per a la formació de joves doctors, ajuts per a la requalificació de professorat funcionari o contractat i ajuts María Zambrano per a l'atracció de talent internacional. El termini per presentar sol·licituds romandrà obert fins al 30 de setembre.

EloiSabaterTop2021

"Sense una bona sanitat pública no podem progressar com a societat"

Eloi Sabater Navarro és el noi que ha entrat amb la nota d'accés més alta a un grau universitari a la UAB aquest curs, amb un 13,860, i amb la selectivitat realitzada enguany, amb un 9,9, la millor de Catalunya, empatat amb altres sis alumnes. Farà Medicina, i viurà durant el curs a la Vila Universitària.