Inauguracions de curs

Inauguració del curs 2018-2019

El 6 de setembre, el recinte modernista de Sant Pau, a Barcelona, va acollir l'acte d'inauguració del curs 2018-2019 de la UAB i del sistema universitari català, que va comptar amb la presència del president de la Generalitat, Quim Torra. A la lliçó inaugural, Òscar Camps, fundador i director de Proactiva Open Arms, va afirmar que acollir persones migrades "és una decisió pragmàtica i moral".

Camps va reivindicar que la migració "forma part de nosaltres" i no es pot "obrir i tancar com una aixeta", i va recordar que, davant del "procés mundial" d'envelliment de la població, societats com la nostra hauran de plantejar-se "no com evitar que vinguin sinó saber com atreure'ls". La UAB va dedicar el curs a aquest tema amb un seguit d'activitats de divulgació i sensibilització.

El recinte modernista barceloní va ser l'escenari de l'acte perquè l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau va ser la primera seu de la Facultat de Medicina, l'any 1968, quan va néixer la UAB. Miquel Vilardell, catedràtic emèrit de medicina interna, va evocar els orígens del centre, que va recollir "els fonaments de l'autonomia universitària, la catalanitat i la democràcia interna", així com l'aposta per "la descentralització hospitalària". "L'èxit docent i de recerca" del centre, va dir, s'ha assolit "gràcies a les persones que hi han treballat durant aquests cinquanta anys".

Distingit el Campus d'Arqueologia i Paleontologia
L'acte va ser amenitzat amb les actuacions musicals del conjunt Orpheus XXI i del cor de la UAB i amb l'espectacle de dansa Halab, a càrrec de la companyia Sol Picó. A més, hi van ser lliurades també les distincions Jaume Vicens Vives d'enguany, una de les quals, va reconèixer la tasca desenvolupada en el camp de la recerca, la docència i la divulgació pel Campus d'Arqueologia i Paleontologia de la UAB.

Als parlaments institucionals, la rectora Margarita Arboix va parlar del present com un "període apassionant” en què "no podem decebre una societat que confia en nosaltres", i va assegurar que caldrà proposar "noves titulacions i noves metodologies". Segons Arboix, calen també "reformes urgents" al sistema universitari pel que fa a autonomia, situació financera o envelliment de les plantilles. Va lamentar que la universitat, que "ha resistit a la crisi però ha arribat a una situació límit", no ha format part “de les prioritats dels nostres dirigents".

El president del Consell Social de la UAB, Gabriel Masfurroll, va situar el finançament com un dels grans reptes de la universitat catalana, que va descriure com "un cas d'èxit excepcional tot i l'estretor pressupostària dels darrers temps". I es va referir a l'aniversari de la UAB per donar-li "l'enhorabona per cinquanta anys d'excel·lència i disrupció".

I el president Quim Torra va tancar tot evocant els seus records com a estudiant de la UAB, on va constatar que "la universitat era un espai de llibertat". Va dissertar també sobre el "desenvolupament espectacular" del sistema universitari català. I, en homenatge a la institució en el seu cinquantè aniversari, va tancar la seva intervenció amb un "per molts anys, UAB".