Sala de premsa

Més de tres-cents alumnes d'ESO participen a la vintena edició del Campus Ítaca

Imatge nois i noies campus Ítaca

Estudiants de secundària procedents de 67 centres educatius del Vallès Occidental i del Vallès Oriental participaran al Campus Ítaca, que es desenvoluparà entre el 26 de juny i el 14 de juliol, i que arriba enguany a la vintena edició. Hi participen 325 joves alumnes de tercer d'ESO que fan activitats pedagògiques i lúdiques al campus de Bellaterra. L'objectiu d'aquesta iniciativa, que està organitzada per la Fundació Autònoma Solidària i patrocinada pel Banc Santander i que arriba enguany a la vintena edició, és incentivar-los a continuar la seva formació un cop finalitzada l'etapa obligatòria.

23/06/2023

El perfil d'alumnat al qual va dirigit el projecte és el d'estudiants amb bones capacitats per als estudis però que, per la seva situació socioeconòmica o per la manca de referents adults propers amb estudis superiors, es troben en una situació de desavantatge educatiu. A més d'animar-los a seguir estudiant, el Campus Ítaca vol esdevenir un espai de convivència entre els nois i noies procedents d'entorns socials diversos i potenciar l'ús del català com a llengua de comunicació.

Els participants queden repartits en dos torns: el primer farà la seva estada a la UAB del 26 de juny al 4 de juliol, i el segon es desenvoluparà entre el 6 i el 14 de juliol. Durant el Campus Ítaca, duen a terme per grups activitats pedagògiques —tallers, debats, projectes...— coordinades per professorat de la UAB on posen en pràctica metodologies de recerca, així com també activitats lúdiques i esportives que potencien tant els hàbits saludables com la socialització. Enguany s'estrenen dues activitats noves sobre la creació d'un partit polític i sobre la fauna present al campus de Bellaterra.

Els estudiants estan acompanyats per un cos de monitors i monitores format per estudiants de la UAB que estan amb ells durant l'estada. Al final de cada torn, hi ha un acte de cloenda al qual assisteixen les famílies dels participants i en el qual es mostren els resultats dels projectes de recerca realitzats per cada grup.

Tot l'alumnat que participa enguany al Campus Ítaca procedeix d'instituts vallesans, concretament de les localitats de Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Caldes de Montbui, Canovelles, Castellar del Vallès, Cerdanyola del Vallès, La Garriga, Montcada i Reixac, Palau-solità i Plegamans, Polinyà, Ripollet, Rubí, Sabadell, Santa Perpètua de Mogoda, Sentmenat, Sant Cugat del Vallès, Sant Quirze del Vallès, Terrassa, Viladecavalls i Ullastret.

El Campus Ítaca es duu a terme des de l'any 2004. Al llarg de les vint edicions hi han participat 6.800 estudiants d'ESO. Els alumnes que finalitzen el batxillerat en un dels centres que han participat en la iniciativa i que es matriculen en el primer curs de qualsevol grau impartit pels centres propis de la UAB poden optar a la beques salari Ítaca-Banco Santander. La borsa de la beca comprèn el pagament de 500 euros mensuals durant deu mesos, renovables durant els anys de durada d'un grau. Inclou també la matrícula gratuïta dels crèdits matriculats per primera vegada. Des de la seva creació ja s'han beneficiat d'aquests ajuts 281 joves, i ara es convoquen 24 noves beques per al proper curs.

Aquest programa socioeducatiu rep el suport de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i el Consell Comarcal del Vallès Occidental.