Sala de premsa

"Participar en el voluntariat d'Entre Joves m'ha obert la ment"

Imatge voluntaris entre joves

El programa Entre Joves ja porta uns mesos de rodatge i les voluntàries que hi participen han explicat durant una de les activitats grupals les seves impressions amb els joves migrats.

09/03/2023

El projecte “Entre Joves” es basa en la inclusió i el treball amb joventut migrada sola a partir de la participació de l'alumnat de la UAB en diferents actuacions de voluntariat, com són les mentories, les activitats grupals i les activitats de sensibilització relacionades amb la temàtica.

Durant aquest curs, s’han fet diverses activitats grupals com un berenar intercultural per a conèixer-se, activitats de bàsquet, de voleibol i de percussió corporal. En la de percussió es va dedicar una estona a escoltar les impressions de les estudiants de la UAB que hi participen.

L’Helena Torrelles, estudiant de relacions internacionals i voluntària d’aquest programa, va explicar que “ser mentora és ajudar i acompanyar a un/a jove migrat sol en aquest procés de canvi, de venir d’un país sol, ajudar-los a que s’integrin”. La mentoria és una metodologia on s’estableixen parelles i hi ha entre elles un acompanyament, un intercanvi i una transferència de coneixement basat en una relació de confiança. Les mentories es fan per parelles setmanal o quinzenalment, al Campus de la UAB o a l’entorn proper. La Fabiola Castany, dinamitzadora d’aquest programa i estudiant de relacions internacionals, relata que “a través de la mentoria, els donem autonomia als joves i a les voluntàries per a construir la relació com elles volen”.

Des de la FAS, promovem aquesta metodologia en diversos programes de voluntariat en els quals es dona la convivència entre joves d'entorns diferents però amb moments vitals iguals, afavorint l'acollida, la inclusió i la mirada crítica. Tal i com explica la Salma, voluntària i estudiant d’administració i direcció d'empreses en anglès, “fer un voluntariat aporta diferents perspectives, ja que de vegades podem viure en una bombolla i no mirem a l’exterior, t’obre una mica la ment”. A més, la Fabiola recalca que “el programa ofereix als joves l'oportunitat de construir aquest vincle social, que la societat no ens dona. I poder conèixer estudiants del territori per poder-se arrelar.”

L’objectiu final d’Entre Joves és crear una societat més justa i igualitària amb espais de convivència i vincles. Vincles com el que ha fet l’Helena amb un dels joves. Ella explica que “m’agrada contrastar idees i conèixer noves realitats”, i conclou que “fer un voluntariat m’ha aportat ser una mica més sociable i a conèixer més, conèixer una altra persona d’una cultura diferent i amb uns hàbits diferents és com que et fa tenir la ment oberta”.