Vés al contingut principal

Xerrada divulgativa al voltant dels tòxics com a enemics de la vida

01 abr. 2016
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El dimecres, 6 d'abril, a les 19 hores, tindrà lloc la quarta taula rodona del cicle Divulgar al carrer: "Tòxics. Els enemics de la vida", basada en el llibre del mateix nom, editat pel Servei de Publicacions de la UAB. La xerrada tindrà lloc a la llibreria Documenta, a càrrec de Raimon Guitart, professor de toxicologia de la UAB i autor del llibre.
ToxicsDivulgarCarrer
Darrerament, el cas de persones que han ingerit carn de caça contaminada amb fragments de bala, el mateix mecanisme pel quals'intoxiquen les aus rapinyaires, ha generat una gran polèmica.

La quarta taula rodona del cicle Divulgar al Carrer: "Tòxics. Els enemics de la vida", basada en el llibre del mateix títol, editat pel Servei de Publicacions de la UAB. La xerrada tindrà lloc a l'espai UNE de la llibreria Documenta (C/ de Pau Claris, 144, Barcelona) i anirà a càrrec de Raimon Guitart, professor titular de toxicologia de la UAB i autor del llibre.

En aquesta sessió es vol reflexionar al voltant d'un metall pesant tòxic i probablement cancerigen que s'ha associat des de sempre a la munició de les armes de foc: el plom.  Milions d'ocells, especialment ànecs, moren cada any intoxicats en ingerir perdigons que troben en el seu entorn. Però darrerament, el cas de persones que han ingerit carn de caça contaminada amb fragments de bala, el mateix mecanisme pel quals'intoxiquen  les aus rapinyaires, ha generat una gran polèmica.

Històricament, cap agent tòxic no ha provocat tants problemes entre els humans i els animals. Alguns experts reclamen desterrar-lo definitivament d'esports com la caça, el tir i la pesca esportiva. En aquest context sorgeixen preguntes com: organitzacions internacionals com l'OMS, la UNEP o la FAO, haurien d'intervenir? Què hauria de fer el Comitè Olímpic Internacional?

La toxicologia actual està més centrada a prevenir que no pas a curar. Lús del plom en l'esport té implicacions socials i econòmiques a més a més d'ecològiques i sanitàries.

El llibre "Tóxicos. Los enemigos de la vida", que dóna peu a la taula rodona
Els tòxics són inherents a la vida: formen part de l’univers des dels seus mateixos orígens i hem de conviure amb aquesta realitat. Els verins, les drogues i els contaminants són només algunes de les substàncies que habitualment incloem sota aquest nom, i la seva diversitat és gairebé infinita: alguns els fabriquen els mateixos éssers vius (les botulines, les aflatoxines o el curare), d’altres s’han fet servir com a armes ofensives (l’arsènic, la ricina o el poloni-210), n’hi ha que tenen usos lúdics (la nicotina, la morfina, l’heroïna o l’LSD) i uns quants més s’acumulen al medi ambient com a contaminants (el metilmercuri, el DDT o les dioxines).

Alguns, tristament cèlebres, han donat el seu nom a malalties (síndrome de l’oli tòxic, malaltia Itai-Itai, síndrome de Minamata) o han quedat associats a alguna catàstrofe de la qual van ser causants (la tragèdia de Bhopal, el desastre de la talidomida). El seu pas per la història els ha fet protagonistes de conflictes (les guerres de l’Opi), d’invents (la xeringa hipodèrmica) o del model actual de les ciutats (l’smog de Londres el 1952 i les quatre mil morts que va provocar) i també responsables d’assassinats puntuals (l’emperador Claudi, Markov, Litvinenko) o de sistemes d’execució (el cianur a l’Holocaust, la injecció letal). I, si bé la majoria són agents químics, n’hi ha alguns que són físics, com els raigs X o els raigs gamma.

Aquests i molts altres assumptes aborda el llibre "Tóxicos. Los enemigos de la vida", un recorregut ampli, perfectament assequible i enriquit d’informació rigorosa al voltant d’aquesta mirada de substàncies que coneixem com a tòxics, inherents a la vida i que tan sovint l’han posada en perill. Un món que cal conèixer millor i que fascina en la mateixa mesura que inquieta.

Cicle de taules rodones "Divulgar al Carrer"

"Divulgar al Carrer" és un cicle organitzat pel Servei de Publicacions de la UAB i la llibreria Documenta de Barcelona. És obert a tots els públics, especialment a la comunitat universitària, als clients habituals de la llibreria Documenta i a totes les persones interessades a mantenir-se al dia en els nous avenços dins del món del coneixement. El cicle aborda temes d’actualitat al voltant del pensament i la ciència,  mitjançant taules rodones, conduïdes per professors d’àmbits tan diversos com la literatura, la cosmologia, la psicologia, l’antropologia, la física o la toxicologia.

Raimon Guitart (Barcelona, ​​1959) és toxicòleg a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), on porta ensenyant aquesta matèria científica des de fa gairebé trenta anys. Ha realitzat investigacions en diversos camps toxicològics (especialment des del punt de vista analític), des del síndrome de l'oli tòxic fins al plumbisme en animals silvestres, passant pel metabolisme de l'etanol o la cinètica de micotoxines i fàrmacs, l'ús de biomarcadors, la presència de residus organoclorats i de metalls pesants en animals i aliments, o l'impacte de les marees negres sobre la fauna. Ha dut a terme nombrosos peritatges en casos d'intoxicació i és o ha estat membre de diversos comitès nacionals i internacionals sobre aspectes toxicològics que fan referència al medi ambient, als aliments o als medicaments. És autor de més de cent cinquanta articles científics originals, de divulgació i d'opinió.

Properes taules rodones de DIVULGAR AL CARRER:
4 de maig (19 h): «Ments lúcides i longeves». Adolf Tobeña (psicologia)
1 de juny (19 h): «El mite d'Atapuerca». Oliver Hochadel (antropologia)

Dins de