Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

Un projecte europeu que coordina la UAB vol incidir en incorporar de l'art de qualitat en l'educació

29 nov. 2021
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Incidir en la formació inicial i contínua de mestres d’educació infantil i primària per tal d’incorporar l’art de qualitat a l’educació és l’objectiu final del projecte Interstice, que estan desenvolupant quatre universitats euoropees -de Gran Bretanya, Noruega i i Itàlia, liderades per la UAB-. Aquesta setmana s’han trobat presencialment al campus, i s’han format a Barcelona i Sabadell amb La Sala Teatre i tres escoles bressol de Sabadell, que també participen en el projecte, alhora que han assistit al festival d’arts per a la infància “El més petit de tots”.

GrupProjecteInterstace

“El que volem és millorar el nivell de competències i aptituds de l’estudiantat del grau d’Educació Infantil i Primària de les universitats del consorci, formant-los en el desenvolupament de pràctiques estètiques de qualitat en el context de la infància”, expliquen Sílvia Blanch, Gemma París i Anna Ciraso, professores i investigadores de la Facultat de Ciències de l’Eduació de la UAB que participen en el projecte.

El projecte està vinculat a dos grups de recerca de la UAB: per una banda a l’Equip de recerca sobre infància, família i educació, (ERIFE), -que dirigeix la professora Sílvia Blanch- i CRiEDO (Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu), al qual pertany la professora Gemma París.

El grup d’investigadores i professores de les quatre universitats que conformen el projecte INTERSTICE, al campus de la UAB, el dimecres, 17 de novembre.

Un altre dels objectius és “formar mestres en actiu en aquest paradigma d’educació artística col.laborativa, entre comunitat cultural i àmbit educatiu”, afegeixen. Alhora el projecte vol apropar l’art contemporani de qualitat a les escoles d’educació infantil i primària així com promoure oprtunitats de participació a experiències culturals, reduint les desigualtats en el seu accés seguint tres principis: interacció, participació i democràcia en els contextos educatius.

Experiències innovadores que uneixen art de qualitat i l’educació

El projecte es desenvolupa incorporant experiències innovadores que entrellacen l’art de qualitat i l’eduació.

Pel que la UAB, s’ha agafat l’experiència de l’Espai C, un projecte impulsat per l’Institut de Cultura de Barcelona, el Consorci d’Educació i la UAB, que promou la residència d’un artista a una escola (en marxa des del curs 2015-16). El taller d’aquest artista dins del centre es transforma en un espai de co-creació entre alumnes i artista, i aprenentatge mutu entre els diferents actors.

Al Regne Unit, des del 2010 s’està desenvolupant el projecte Schools Without Walls, en el qual grups d’alumnes de primària realitzen residències a centres culturals; amb un treball de col·laboració entre professorat, artistes i centres culturals, es promouen experiències d’aprenentatges on els infants poden seguir les seves intuïcions i expressar-se creativament. Aquest és només un dels projectes dins de la House of Imagination (HOI), liderat des de la Bath SPA University, organització que té com a focus el foment del pensament crític i creatiu d’infants i gent jove.

Pel que fa a Noruega, des de la Universitat de Stavanger treballen per a un apropament a l’art a les escoles bressol, portant diferents obres de dansa contemporània (per exemple, Todder’s room) als centres i treballant juntament amb les educadores per fomentar experiències d’aprenentatge horitzontal, a través de l’art. En aquest sentit, treballen molt intensament també amb La Sala de Sabadell, que organitza el festival El més petit de tots, festival d’arts per a la primera infància; i el programa Mestres que es mouen, que ofereix activitats formatives per a mestres d’educació infantil i primària de centres de Sabadell. Dins d’aquest programa, diferents artistes (aquest curs, de la Universitat de Stavanger), formaran als professionals de l’educació a través d’experiències artístiques a l’aula.

Dins del marc d’INTERSTICE, la UAB s’encarregarà d’avaluar l’impacte d’aquestes experiències als centres educatius, de cara a l’aprenentatge dels tres col·lectius implicats (infants, artistes, mestres), i els propis processos d’aprenentatge mutu (peer learning).

Per últim, la Università di Bologna ha implementat el MOdE- Museo Officina dell’Educazione, un museu virtual que busca el treball col·laboratiu entre professorat, alumnat, gestors d’entitats culturals, per exemple a través de les sales blanques: espais lliures de co-creació participativa, on es poden dissenyar recorreguts expositius i educatius amb el patrimoni museal. 

Aquests projectes individuals de cada soci del projecte formen la base per al treball en xarxa que pretén desenvolupar estratègies metodològiques i materials pedagògics innovadors, que puguin incidir en la comunitat educativa.

Es dissenyaran una guia metodològica per implementar projectes híbrids d’art i educació, des de la perspectiva de co-creació i participació; material pedagògic audiovisual; un museu artístic visual; la validació dels processos d’aprenentatge mutu (peer learning) entre artistes, infants i educadores; i un curs de formació per als estudiants d’Educació de les quatre universitats implicades en el projecte. 

Curs pilot a Educació al llarg del curs 2021-2022

Durant el segon semestre del curs 2021-2022 es realitzarà un curs pilot, amb un nombre reduït d’estudiants. D’una banda, s’utilitzarà e material audio-visual creat dins del projecte INSTERSTICE, on cada soci del consorci haurà participat amb la seva àrea d’expertesa; i d’altra banda, en col·laboració amb artistes locals, es seguirà reflexionant sobre la integració d’experiències artístiques i estètiques dins de la seva pròpia formació, i en els centres educatius. Una tercera fase consistirà en experiències d’Aprenentatge-Servei a centres d’educació infantil i primària, on l’estudiantat podrà implementar alguna acció, en aquest sentit. Finalment, s’avaluarà el procés, els resultats i la sostenibilitat del curs, per tal que s’incorpori de manera estable dins dels plans d’estudis de les quatre universitats del consorci.

La UAB aporta en el projecte l’experiència de l’Espai C, que fa anys que treballa i experimenta entre l’art i l’educació.

 

 

 

A l’exposició es poden veure un recull d’obres originalment exposades a l’Espai B5-125, així com també esbossos i altres materials. Un gran nombre d’obres que es van exposar a l’Espai B5-125 critiquen la realitat imposada i forçada per la dictadura i busquen respostes a temes com la identitat personal, els gèneres, la pertinença i la submissió.

Aquesta exposició ha estat comissariada per un grup d’alumnes del mòdul “Crítica, comissariat i difusió de l’art”, dins el Màster en Anàlisi i Gestió del Patrimoni Artístic de la UAB, coordinats pel professor Jaume Vidal, i organitzada en col.labortació amb Cultura en Viu. Els alumnes que hi han participat han posat de manifest el caràcter alternatiu i autogestionat d’aquest espai concebut al marge de la institució artística, a més de subratllar algunes línies temàtiques que van impregnar les pràctiques conceptuals a Catalunya durant la dècada dels vuitanta: els límits de l’espai, la identitat, la memòria, la crítica a la societat de consum i les actituds contra-institucionals.

Dins de