Vés al contingut principal

Un centenar d'investigadors de l'ICTA-UAB abordaran els principals reptes ambientals

10 maig 2019
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
L'ICTA-UAB abordarà els principals reptes ambientals que ha d'afrontar la societat en l'actualitat i en el futur, en un simposi que tindrà lloc els propers dies 16 i 17 de maig. El simposi tindrà lloc tant a la Sala d'Actes de les Facultats de Ciències i de Biociències com a la seu de l'ICTA-UAB.
Cartell Simposi ICTA

La trobada científica, la singularitat de la qual és el seu enfocament interdisciplinari i internacional, se centrarà en la identificació d'aquests reptes ambientals, com abordar-los i de quina manera poden els resultats derivats de la recerca científica transformar-se en polítiques efectives. Les activitats es duran a terme a la Facultat de Ciències i a la seu de l'ICTA-UAB, al campus de Bellaterra.

Un centenar de científics internacionals, pertanyents majoritàriament a aquest centre de recerca dedicat a estudiar les causes dels problemes ambientals, participaran en una trobada de dos dies en què s'exposaran les principals novetats dels seus estudis. Les ponències que es presentaran abasten un ampli ventall de disciplines científiques, des de l'enginyeria ambiental fins a l'economia ecològica, i des de la modelització climàtica a l'antropologia ecològica.

A través d'una quarantena de presentacions, els investigadors de l'ICTA-UAB exposaran la investigació que estan duent a terme posant de manifest que l'abordatge dels temes ambientals s'ha de dur a terme de forma integrada des de totes les àrees de coneixement. Amb la preocupació ambiental com a teló de fons, en aquest simposi es presentaran avenços científics en temes tan diversos com la conservació del corall, l'economia baixa en carboni, el coneixement indígena en el canvi climàtic, l'economia circular, els conflictes ambientals, el nexe aigua-alimentació-energia, l'acidificació oceànica, la producció d'aliments a les ciutats, el decreixement econòmic, les estratègies de conservació de la biodiversitat, els espais verds urbans, la interacció dels boscos i la salut humana, la contaminació de les platges per microplàstics, el preu del carboni, la justícia ambiental urbana, l'accés obert a la producció científica, els models de pesca marina, la conservació dels coneixements agroecològics o la transició del sistema energètic.

S'han programat tres conferències destacades a càrrec d'investigadors líders que treballen en centres internacionals de recerca ambiental. Marina Fischer-Kowalski, fundadora de l'Institut de Social Ecology de Vienna, parlarà de les intersecció i contradiccions dels Objectius Sostenibles de Desenvolupament i els Acords Climàtics; Thomas Pedersen, exdirector de l'Pacific Institute for Climate Solutions abordarà les accions contra l'escalfament global, i Robert Ayres, fundador del Center for the Management of Environmental Resources (INSEAD), es preguntarà com superar les barreres institucionals en l'estalvi energètic. Els tres debatran en una taula rodona cap a on es dirigeix la recerca ambiental i com superar els desafiaments amb què es troba.

Des de la seva creació el 2003, l'ICTA-UAB ha experimentat un creixement continuat i en l'actualitat compta amb 70 investigadors sèniors i postdoctorals que col·laboren anualment en prop de 200 publicacions científiques en les principals revistes de temes ambientals. L'ICTA-UAB compta amb una trentena d'investigadors postdoctorals i, cada any gradua a una trentena de nous doctors en ciències ambientals. Distingit pel Ministeri d'Economia i Competitivitat com 'Unitat d'Excel·lència Maria de Maeztu', ICTA-UAB està en camí de convertir-se en un dels principals centres europeus en estudis ambientals, destacat pel seu enfocament internacional, la multidisciplinarietat en l'abordatge dels estudis ambientals, i la cooperació entre diferents actors interessats en la sostenibilitat basada en la responsabilitat social.

Programa complet del simposi

Dins de