Vés al contingut principal

Un 28% d'alumnat d'origen estranger no creu que el professorat confiï en la continuïtat dels estudis

03 feb. 2021
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Un estudi del grup EMIGRA sobre abandonament escolar entre l'alumnat d'origen estranger ha estat presentat en un acte de l'Observatori Social de la Fundació "la Caixa" en què s'ha presentat també un treball del Centre d'Estudis Demogràfics.

Estudiants

Segons l'estudi "Per què hi ha més abandonament escolar entre els joves d'origen estranger?", del grup EMIGRA de la UAB, el 28,2% d'alumnes estrangers no creu que els seus professors tinguin expectatives respecte de la continuïtat dels seus estudis. L'article, que signen Silvia Carrasco, Jordi Pàmies, Laia Narciso i Angelina Sánchez, ha estat presentat avui, a Barcelona, en un debat monogràfic sobre educació i immigració organitzat per l'Observatori Social de la Fundació "la Caixa".

L'estudi, que forma part del projecte europeu Reducing Early School Leaving in the EU, indaga per què un de cada tres joves d'origen estranger abandona de manera prematura els seus estudis a Espanya. Hi van participar més de 3.700 joves de quart d'ESO, batxillerat, cicles formatius i programes de formació ocupacional a Catalunya, on l'abandonament escolar té una incidència del 18 % aproximadament, similar a la mitjana estatal.

Els investigadors van analitzar les aspiracions educatives dels alumnes i van concloure que el 87% dels estudiants autòctons i el 75% dels d'origen estranger volen arribar a obtenir una titulació superior, tal com es desprèn de la investigació. Tanmateix, l'alumnat atribueix als seus professors baixes expectatives educatives pel que fa als seus estudis (més baixes que a les seves famílies), especialment en el cas dels estrangers. Concretament, el 28,2 % d'alumnes nascuts fora de la UE no creuen que els seus professors tinguin expectatives respecte de la continuïtat dels seus estudis, que només es fa efectiva en el 13,7 % dels autòctons.

Malgrat les aspiracions, els més afectats per l'abandonament escolar primerenc, per sexe i origen, són els homes nascuts a l'estranger, amb una diferència de 20 punts percentuals respecte dels homes autòctons (18,3 % d'abandonament escolar) i de gairebé 13 punts percentuals respecte de les dones d'origen forà (25,6%). Com destaquen els autors, només les dones de nacionalitat espanyola compleixen l'objectiu de la UE per a Espanya el 2020: no superar el 15% d'abandonament escolar primerenc (11,4%).

A més, segons revela l'estudi, el fet de disposar de l'ESO és un indicador de més protecció davant l'abandonament primerenc dels estudis per als alumnes d'origen estranger. De fet, el percentatge de continuïtat dels estudis entre alumnes autòctons amb l'ESO va ser més baix que el que van presentar els alumnes d'origen forà amb la mateixa titulació.

A l'acte de l'Observatori Social de la Fundació "la Caixa", s'ha presentat també una altra recerca titulada "La transición a la educación posobligatoria del alumnado de origen inmigrante", de Jordi Bayona Carrasco i Andreu Domingo, investigadors del Centre d'Estudis Demogràfics de la UAB. Aquest estudi analitza l'abandonament escolar primerenc entre els cursos 2013-2014 i 2015-2016 a Catalunya, en funció de la trajectòria migratòria.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Reducció de les desigualtats