Vés al contingut principal

Trobada sobre el paper dels mentors en el pas de la presó a la comunitat

18 gen. 2017
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
Una trobada de mentors i mentores que participen al projecte “De la presó a la comunitat” serveix per a intercanviar experiències del procés de mentoria i per a conèixer de primera mà l'estat de la investigació. La jornada es va celebrar el 14 de gener al centre cultural CaixaFòrum Barcelona.
Trobada mentors de la presó a la comunitat
“De la presó a la comunitat” és un projecte de recerca liderat per equips d'investigació de la UAB i la UB. Basat en el concepte de mentoria social en l'àmbit penitenciari, persegueix l'objectiu de demostrar que l'acompanyament per part de la figura d'un mentor/a pot ser útil per a reduir la reincidència, augmentar el desistiment i facilitar la integració. D'aquesta manera, a través de la implementació d'un assaig controlat aleatoritzat, el projecte està orientat a analitzar si existeixen raons per a canviar l'actual sistema discrecional de transició a la comunitat per un sistema en què tota persona sigui acompanyada en el seu retorn a la comunitat.

En el marc d'aquesta investigació i juntament amb set altres entitats del tercer sector, la FAS participa del projecte com a responsable de la gestió i coordinació de persones voluntàries que desenvolupen el rol de mentores no professionals durant 12 mesos.

La jornada, celebrada el passat 14 de gener, portava per nom “El paper dels mentors en el pas de la presó a la comunitat” i tenia per objectiu donar a conèixer l'estat de la investigació i, a la vegada, intercanviar experiències en relació al procés de mentoria. Així, doncs, el matí de dissabte es va dividir en dues parts.  A la primera, responsables del projecte, finançadors i col·laboradors van donar la benvinguda. Els encarregats de donar el tret de sortida a la jornada van ser: Amand Calderó Montfort, director general de Serveis Penitenciaris del Departament de Justícia; Gabriel Capilla Vidal, director del Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada; Josep Cid Moliné, professor de Criminologia de la Universitat Autònoma de Barcelona i codirector del projecte; Sergi Fortià Darder, coordinador dels Serveis de Justícia de Suara Cooperativa i Joan Josep Moreso Mateos, director del Programa RecerCaixa.

Tot seguit, Antonio Andrés Pueyo, catedràtic de Psicologia de la Universitat de Barcelona i codirector del projecte, va exposar-ne l’evolució i la importància dels mentors en la recerca. Finalment, i després d’una pausa pel cafè, es va iniciar l’espai col·laboratiu. A partir de petits grups es va debatre sobre el contacte amb el participant i amb la seva família a la comunitat (potencialitats, dificultats i estratègies exitoses) i sobre els elements clau de la mentoria. Per a concloure la jornada, es va visualitzar el vídeo “Jogging with Jody”, que explica la història d’un home l’any després de sortir de la presó. A més, les persones assistents van poder visitar l’exposició “Bàlsam i fuga”.

Dins de