Vés al contingut principal

Tres projectes de la UAB i del CED reben finançament de la convocatòria Recerca Social

05 maig 2020
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La primera convocatòria de Recerca Social de la Fundació “la Caixa” finançarà els projectes de Miranda Jessica Lubbers, del Departament d'Antropologia Social i Cultural; de Sergio Villamayor, de l’ICTA-UAB; i de Diederik Boertien, del CED.

Convocatoria Recerca Social

La convocatòria de Recerca Social la Fundació ”la Caixa”, oberta l’any passat, destinarà 1,3 milions d’euros a 13 projectes d’investigació social, escollits entre 524 candidatures. Es tracta de projectes que ja s’estan desenvolupant i que analitzen en profunditat problemàtiques en l’àmbit de l’atenció domiciliària a la gent gran; la bretxa de gènere en el món digital, l’exposició infantil a la contaminació o la prevenció de la violència de gènere, entre d’altres.

Tres projectes, un del Departament d'Antropologia Social i Cultural, un de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals i un del Centre d’Estudis Demogràfics, han estat seleccionats en la convocatòria:

•    Una aproximació des de la ciència de xarxes a la cohesió social

Aquest projecte, de Miranda Jessica Lubbers, investigadora del Departament d'Antropologia Social i Cultural de la UAB, desenvoluparà una metodologia innovadora des de la perspectiva de la ciència de xarxes, que pot generar una nova forma d’entendre la cohesió social. El mètode s’aplicarà a través d’una enquesta a gran escala a Espanya, en la qual s’avaluaran els nivells de cohesió i s’exploraran les condicions sota les quals es formen les relacions transfrontereres i les xarxes heterogènies, com també les condicions mitjançant les quals contribueixen (o, al contrari, deterioren) a la solidaritat intergrupal, les preferències de protecció social, la confiança social i política, i l’orientació política. Els resultats s’utilitzaran per dissenyar polítiques basades en l’evidència destinades a incrementar la cohesió social a Espanya, i especialment la solidaritat amb els grups econòmicament vulnerables.

•    Vulnerabilitat socioambiental a l’Espanya rural

L’objectiu d’aquest projecte, dut a terme per Sergio Villamayor, investigador de l’Institut de Ciència i de Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB), és desenvolupar índexs estatals i regionals de vulnerabilitat socioambiental a l’Espanya rural (SEVERAS, Socio-Environmental VulnErability in RurAl Spain) i utilitzar-les per explorar polítiques que permetin reduir aquesta vulnerabilitat. El projecte reunirà les dades —fins ara desconnectades— climàtiques, de cens, d’ús del terreny i del desenvolupament rural, en una única base de dades socioambiental. Els índexs s’elaboraran i es validaran amb les parts interessades principals a través de tallers de planificació participativa («laboratoris de vulnerabilitat rural») en què els ciutadans rurals i els polítics puguin codissenyar polítiques destinades a reduir la vulnerabilitat.

•    Augment de la desigualtat de la riquesa a Espanya: qui està fallant i per què?

Aquest projecte, desenvolupament per Diederik Boertien, investigador del Centre d’Estudis Demogràfics (CED), analitza l’origen de la desigualtat de la riquesa, qui troba obstacles per a l’acumulació de riquesa i com la desigualtat de la riquesa s’entrecreua amb altres desigualtats com les derivades de l’origen social i del gènere. La iniciativa pretén respondre a preguntes com ara: els canvis en la desigualtat de la riquesa estan motivats pels canvis en les taxes d’habitatge en propietat, dels valors de l’habitatge o del valor i la distribució d’altres tipus de riquesa?, qui acumula riquesa i qui s’endeuta?

Segona convocatòria

La Fundació ”la Caixa” acaba d’obrir la segona Convocatòria dels ajuts Recerca Social, aquest cop orientada a recolzar el desenvolupament d’investigacions socials que permetin comprendre els desafiaments socials emergents més urgents, entre ells els sorgits per la pandèmia del coronavirus.

La iniciativa, que compta amb una dotació d’1,5 milions d’euros per 15 projectes, parteix del supòsit que nous esdeveniments com el brot de la Covid-19 comporten conseqüències globals que afecten tots els àmbits de les nostres vides. La investigació social, com a motor de progrés humà, té un rol determinant en la comprensió d’aquests nous fenòmens, ajudant la societat i els legisladors a prendre millors decisions.

Les candidatures es poden presentar fins el 20 de maig i s’han de fonamentar en dades quantitatives que proporcionin, mitjançant un enfoc original i innovador, coneixement sobre els reptes més rellevants de l’actualitat. Els projectes, que rebran una dotació de fins a 100.000 euros cadascun, es desenvoluparan a universitats d’Espanya i de Portugal durant un període màxim de 24 mesos i es divulgaran a l’Observatori Social de ”la Caixa”.

Per a més informació i presentació de candidatures:
CONVOCATÒRIA SOCIAL RESEARCH

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Treball digne i creixement econòmic
  • Reducció de les desigualtats
  • Igualtat de gènere