Vés al contingut principal

Quatre destacades antropòlogues debatran sobre cures i gènere

05 maig 2016
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El grup de recerca GETP-GRAFO del Departament d'Antropologia Social i Cultural organitza, el divendres 13 de maig, a les 11h a la sala de graus de la Facultat de Filosofia i Lletres, la taula rodona "Debatent el concepte de cures. Models, pràctiques, contextos".
Taula rodona GETP
L'espècie humana, de la mateixa manera que moltes altres espècies animals, sobreviu gràcies a les cures, activitats que es realitzen per al manteniment de la vida i la salut. Som éssers socials interdependents i no subsistiríem sense les atencions que ens brinden els nostres semblants en moments de vulnerabilitat i dependència al llarg de la vida.

El concepte de cures fa referència a relacions socials, a vincles afectius, a parentalitat, a supervivència, a socialització, a contacte físic, a afecció, a obligació moral, a activitat laboral i, essencialment, a gènere. En la nostra societat, tot i la recent i tímida incorporació dels homes a les pràctiques de cures (en la paternitat i com a opció laboral) les activitats de cures han estat històricament relegades a l'àmbit domèstic i atribuïdes a les dones.

El Grup d'Estudi Transcultural del Parentiu, equip que pertany al grup de recerca Equips de Recerca en Antropologia Fonamental i Orientada (GRAFO) del Departament d'Antropologia Social i Cultural de la UAB, organitza aquesta taula rodona en resposta a la importància que tenen les cures en els processos de parentalizació i de socialització humana, pel lloc que ocupen en la definició del domini de l'Antropologia del parentiu amb la qual treballa, i per l'interès en conèixer diferents enfocaments des dels quals s'aborda aquest concepte dins de l'Antropologia.

De la mà de quatre destacades antropòlogues feministes que incorporen l'àmbit de les cures a les seves investigacions i amb la moderació i presentació d'Anna Piella Vila (GETP-GRAFO), l'acte proposa discutir sobre el propi concepte de cures, així com conèixer la diversitat de models, pràctiques i contextos en què es realitzen i les persones que s'involucren en ells.

Hi participaran Dolors Comas d'Argemir, del Departament d'Antropologia, Filosofia i Treball Social de la Universitat Rovira i Virgili, amb la ponència "Homes en les cures: gènere i parentiu (i temps de crisi)"; Mari Luz Esteban Galarza, del Departament de Filosofia dels Valors i Antropologia Social de la Universitat del País Basc, parlarà sobre "Les cures com a concepte central en el feminisme contemporani: una lectura crítica"; Virginia Maquieira d'Angelo, del Departament d'Antropologia Social i Pensament Filosòfic de la Universidad Autónoma de Madrid oferirà la ponència "Nous contextos de cures: alternatives convivencials"; i Teresa de la Vall Murga, del Departament de Filosofia dels Valors i Antropologia Social de la Universidad del País Vasco, parlarà sobre "Continguts i significats de la cura: representacions i noves socialitzacions".

Més informació:
www.grafo.cat