Vés al contingut principal

"Metodologies científiques aplicades a la conservació i restauració del patrimoni”.

07 març 2016
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El GRAPAC- CETEC-p comença un cicle de conferencies sobre “Metodologies científiques aplicades a la conservació i restauració del patrimoni”.
SGR GRAPAC

Amb la voluntat de difondre i compartir coneixement i experiència, GRAPAC- CETEC-p us convida a formar part de les sessions de treball que enguany inclouran diferents conferencies sota el títol genèric “Metodologies científiques aplicades a la conservació i restauració del patrimoni”.

Les conferències seran les següents:

14/03/2016. La microscòpia confocal aplicada a estudis de patrimoni, a càrrec de la Dra. Mònica Roldàn. Tècnic de Suport a la Recerca del servei de Microscòpia, de la Universitat Autònoma de Barcelona

La microscòpia confocal ha evolucionat molt ràpidament a les darreres dècades. A aquest seminari es mostraran les aplicacions amb més novetat al camp de la microscòpia confocal que es realitzen al Servei de Microscòpia de la UAB, útils en estudis per a la conservació del patrimoni cultural.

11/04/2016. Introducció a les tecnologies d’impressió 3D i la seva aplicació en la conservació del Patrimoni, a càrrec del Dr. Salvador Borrós. Professor catedràtic del Departament d'Enginyeria Química i Ciència de Materials de a l’Institut Químic de Sarrià, Universitat Ramon Llull.

Les tècniques d’impressió 3D s’han presentat com una alternativa molt interessant en la preparació de prototips i en la fabricació de peces d’estructura complexa. És per això que es considera que en els propers anys la impressió 3D es convertirà en una eina d’ús quotidià en tots els treballs de conservació del Patrimoni. La xerrada proposada pretén donar una idea clara sobre les possibilitats i limitacions d’aquesta tècnica, tant des del punt de vista de la utilització dels materials adients com de la necessitat de canviar la manera de treballar cap un nou paradigma: “treballar tenint en compte la utilització de la impressió 3D”.

9/05/2016. Aproximació arqueomètrica a l'estudi de pigments emprats a la prehistòria, a càrrec de la Dra. Àfrica Pitarch. Investigador Beatriu de Pinós a PACEA (CNRS-Université de Bourdeaux)
La present xerrada proposa un nou enfocament de l’estudi dels pigments emprats a la prehistòria; s´hi integra la utilització de diversos mètodes analítics per reconstruir les diverses etapes de la chaîne opératoire (és a dir l'adquisició, el transport, el tractament, la utilització i, en última instància, l’abandonament), així com per avaluar la variabilitat de comportament inherent a cadascuna d'aquestes etapes.

Hora i lloc: Les sessions es duran a terme a les 17h 30’ a l’aula C5/020 a la Facultat de Biociències de la Universitat Autònoma de Barcelona a excepció la del dia 11 d’abril que es durà a terme a l’Institut Químic de Sarrià (l’aula es facilitarà més endavant)

El Grup de Recerca GRAPAC-CETEC-p té una llarga trajectòria en el món de la conservació i restauració del patrimoni cultural i una visió integradora de les diverses disciplines que hi conflueixen. El grup treballa de manera interdisciplinària mitjançant les reunions que periòdicament organitza, ja sigui amb els propis components o amb la incorporació d’externs.

Dins de