Vés al contingut principal

Les 8 universitats públiques catalanes s’impliquen amb les persones refugiades

20 oct. 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
"Les universitats catalanes, amb els refugiats" és el comunicat que les universitats públiques de Catalunya membres de l'ACUP van presentar el passat dimarts 13 d'octubre i a través del qual van expressar el seu compromís de donar suport a les persones refugiades.
Comunicat
Promoure i facilitar la implicació activa de les comunitats universitàries i accions relacionades amb l'acollida de les persones refugiades són els compromisos que han adquirit les 8 universitats públiques de Catalunya membres de l'ACUP. Així ho van manifestar el passat dimarts 13 d'octubre en l'acte públic de presentació del comunicat "Les universitats públiques, amb els refugiats".

En el comunicat, les universitats públiques citen l'informe ACNUR "World at War. Global Trends. Forced displacement in 2014" per recordar que a finals de 2014, més de 60 milions de persones arreu del món s'havien hagut de desplaçar de les seves llars a causa de conflictes bèl·lics o persecucions per la seva condició de gènere, raça o religió.

La presentació de l'informe va comptar amb la participació del president de l'ACUP, Enric Fossas i de la vicerectora de la UB, Carme Panchón, que van fer públic el comunicat així com amb persones expertes en matèria de conflictes, migració i refugiats: El professor del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF, Ricard Zapata-Barrero; el catedràtic de Dret Constitucional i Ciència Política de la UB, Pere Vilanova Trias;  la professora de Relacions Internacionals de Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia de la UAB, Laura Feliu i el professor emèrit i president del Comitè Acadèmic dels programes de postgrau de Ciutat i Urbanisme de la UOC, Jordi Borja.

Els ponents van debatre sobre la realitat de les persones refugiades i el rol que hi poden desenvolupar les universitats catalanes en els propers mesos. Pere Vilanova Trias va parlar d'establir "un punt de trobada entre totes les universitats catalanes en què estudiants i professors refugiats puguin connectar". Per la seva banda, Ricard Zapata Barnero, va comparar la universitat amb un "lobby" que ha de pressionar els governs i allunyar la crisi dels refugiats del discurs electoralista.

L'acte del passat dimarts va ser el tret de sortida d'un seguit d'accions de suport a les persones refugiades que les universitats catalanes duran a terme i que s'emmarcaran en el concepte "Universitats Refugi". Activitats com xerrades de sensibilització sobre el conflicte sirià, facilitar als nouvinguts l’accés a les activitats acadèmiques o articular espais i serveis específics per a donar resposta a les necessitats del col·lectiu. Les accions #UniversitatsRefugi previstes es faran públiques al web www.acup.cat.

Diversos mitjans s'han fet ressò de l'acte i del compromís universitari, com ara Catalunyapress.cat, El Punt Avui, La VanguardiaoVilaweb.

Dins de