Vés al contingut principal

La UAB s'integra en una xarxa universitària d'excel·lència en criminologia

09 abr. 2018
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
Els principals grups de recerca en criminologia d'Espanya, un d'ells de la UAB, han format la xarxa EmpiriC, que ha estat preseleccionada a la convocatòria de "Redes de excelencia". L'objectiu d'EmpiriC és, entre altres, assessorar el govern en la prevenció de la delinqüència.
Facultat de Dret
Sis universitats espanyoles s'han unit per crear una xarxa d'excel·lència en criminologia anomenada EmpiriC que ha estat preseleccionada a la darrera convocatòria de "Redes de excelencia". Per part de la UAB, la xarxa comptarà amb la representació de Josep Cid, coordinador del grup de recerca en Desistiment del Delicte i Polítiques de Reinserció.

El Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat va convocar l'any passat les ajudes de les Accions de Dinamització "Redes de excelencia" i el projecte EmpiriC (Desarrollo de un modelo criminológico y empírico de la política criminal) ha resultat ser el millor finançat d'entre els quatre projectes de l'àmbit del dret preseleccionats en la modalitat de "xarxes temàtiques". L'objectiu d'EmpiriC és assessorar al govern i altres entitats en la prevenció de la delinqüència, en la presa de decisions legislatives de caràcter penal i en matèria d'execució de penes tant penitenciàries com de mesures penals alternatives.

Integren la xarxa investigadors que dirigeixen grups o centres de recerca amb una llarga trajectòria en l'àmbit criminològic a través de l'anàlisi de la delinqüència i del sistema penal, així com una àmplia experiència en la transferència de coneixement i l'assessorament. Es tracta dels principals grups de recerca que realitzen investigacions criminològiques a Espanya dirigides a millorar les polítiques criminals existents. La xarxa estarà coordinada per Elena Larrauri, professora de la UPF, i composada també per José Luis de la Cuesta (Universitat del País Basc), Fernando Miró (Universidad Miguel Hernández), Ana Isabel Cerezo (Universidad de Málaga) i Esther Fernández Molina (Universidad de Castilla-La Mancha).

Desistir de la delinqüència

El grup de recerca en Desistiment del Delicte i Polítiques de Reinserció de la UAB va néixer l'any 1995, tot obtenint una gran projecció nacional i internacional i amb una sèrie de publicacions col·lectives de referència en matèria penològica. Des de l'any 2014, és reconegut com a grup d'investigació emergent per la Generalitat (2014-SGR-1481).

L'objectiu fonamental de la seva recerca és el desistiment de la delinqüència, és a dir, el procés causal que porta a una persona a deixar de delinquir: conèixer com interactuen, en cada context, els factors subjectius (canvi cognitiu) i intersubjectius (vincles i suports socials) per donar lloc a un procés de desistiment del delicte. La rellevància pràctica d'aquesta línia de recerca es troba en la seva incidència en les polítiques públiques dirigides a aconseguir la finalització de les carreres delictives de les persones que són condemnades penalment.

Dins de