Vés al contingut principal

La UAB ret homenatge als 40 anys del diari Avui

10 nov. 2016
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
"Una mirada al món, 1976-2016"  i “Avui 40 anys + El Punt Avui 5 anys” són les exposicions que acull la Facultat de Ciències de la Comunicació i la Biblioteca i Hemeroteca de Comunicació General de la UAB, un homenatge als 40 anys de vida del diari Avui, "testimoni d'una època de canvis i expressió d'un canvi d'època".
Expo40AnysAvui
La UAB ret homenatge als 40 anys de vida del diari Avui. La Facultat de Ciències de Comunicació i la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General acullen exposicions on, a través de les portades del diari així com de llibres dels seus articulistes i altre material, es fa una mirada al món de1976 al 2016, testimoni d'un canvi d'època.

Els 40 anys del diari Avui coincideix amb la celebració del 40è aniversari de la graduació de la primera promoció d’estudiants de la llicenciatura en Ciències de la Informació a la UAB. I la UAB ho celebra amb una doble exposició, presencial i virtual, dedicada al diari que va nèixer per la Diada de Sant Jordi de 1976, l'Avui, en paral.lel a la creació de l'emissora en català Ràdio 4 i el programa televisiu Giravolt, quan encara no feia un any de la mort del dictador Fransico Franco.

El diari Avui va aparèixer gràcies a l'impuls popular i va ser el primer diari en català des de la fi de la Segona República. "Amb l'edició del diari Avui va culminar un esforç per fer periodisme en català que ja havia pres forma en capçaleres de la premsa local i comarcal", explica el professor Enric Marín en la presentació de l'exposició. 35 anys més tard, el diari Avui s'integraria en el grup de comunicació del diari El Punt.

“Avui 40 anys + El Punt Avui 5 anys”, l’exposició presencial, fa un recorregut per la trajectòria del diari Avui i el seu successor, El Punt Avui, a través d’una selecció d’exemplars, suplements i documents diversos relacionats amb la història del diari, d’entre els quals destaca la col·lecció de reculls d’articles. Es pot visitar a les vitrines de la planta baixa de la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General, a plaça Cívica. Els documents de l’exposició presencial pertanyen a les biblioteques de la UAB. Alguns dels materials exposats, inèdits, provenen del Fons Josep Porter Moix, que es conserva a la BCHG i actualment està en procés de catalogació.

“Avui 1976-2016″ és l’exposició virtual, també dedicada als 40 anys del diari, que complementa tant la mostra de les vitrines de la Biblioteca com l’exposició de portades de l’Avui “Una mirada al món, 1976-2016” que des del 27 d’octubre i fins al gener es pot veure a la Facultat de Ciències de la Comunicació i que forma part d'un seguit d'actes que es faran a la facultat per celebrar els 40 anys de la primera promoció de llicenciats. Aquesta mostra es va inaugurar amb presència de 2 exdirectors de l'Avui, Vicenç Villatoro i Santiago Ramentol, i l'actual gerent d'ElPunt Avui, Joan Vall i Clara.

L'exposició ha estat dirigida pel professor Enric Marín, professor de la Facultat de Ciències de la Comunicació i coordinador de la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General, conjuntament amb la cap de la Biblioteca, Maria Antonia Galcerán, i el professor Santiago Ramentol. Està situada al passadís de l'eix central de la Facultat de Ciències de la Comunicacó.

Les portades es troben organitzades en tres seccions:
-De l'Assemblea de Catalunya a la caiguda del mur de Berlín
-De la guerra de l'Iraq al darrer govern de Jordi Pujol
-Del desastre del 'Prestige', al 'Brexit' i la reivindicació sobiranista

L'escanejat de les portades originals l'ha fet l'Arxiu Municipal de l'Ajuntament de Girona i l'Hemeroteca
Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General UAB. Els organitzadors fan un agraïment especial a l'Hemeroteca de l'Arxiu Municipal de Girona per la cessió d'una part de les portades que formen aquesta exposició.

"Amb aquesta exposició volem oferir una ràpida mirada al món a partir de les 41 portades que representen una ràpida síntesi, local i global, de la història dels darrers 40 anys" explica Enric Marín al text introductori de l'exposició virtual, i alhora afegeix que "més que un testimoni d'una època de canvis, són l'expressió d'un canvi d'època".

Dins de