Vés al contingut principal

La UAB i L'Ajuntament d'Olot promouran iniciatives innovadores de docència i recerca a través d'Espai Cràter

04 oct. 2022
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La UAB i l'Ajuntament d'Olot han signat un conveni marc de col·laboració amb l'objectiu de promoure iniciatives innovadores de docència i recerca així com desenvolupar projectes que puguin donar resposta a les noves realitats socials, patrimonials, educatives i urbanes emergents, amb la concreció d'una agenda de treball compartida.

El conveni ha estat promogut per Espai Cràter i s'obre a totes les àrees i departaments de l'Ajuntament d'Olot que en vulguin fer ús. L'Espai Cràter és el centre de referència en volcans, ciència i societat de la ciutat d'Olot (La Garrotxa) i vol ser un punt de trobada per a la comunitat educativa, social i científica. Alhora, vol generar noves oportunitats als diferents sectors de la ciutat i treballar de forma innovadora, experiencial i participativa per abordar els reptes globals que afecten a nivell local.

Les CORE (Comunitats Orientades a Reptes Estratègics) de la UAB són xarxes de recerca, generadores de coneixement, formades per grups i centres de recerca de l'entorn de la UAB, així com d'agents del territori implicats en la resolució dels reptes estratègics (administracions, ciutadania, empreses, etc.).

Vuit àrees de treball prioritàries

L'Ajuntament d'Olot, Espai Cràter i la UAB han establert un seguit de temàtiques prioritàries, que es consideren importants per a desenvolupar a la ciutat en el propers anys. Això suposa un marc inicial de treball, que pot ser ampliat en funció de les necessitats de la ciutat.

La signatura del conveni per part de l'alcalde d'Olot, Pep Berga, i del rector de la UAB, Javier Lafuente, va tenir lloc el 30 de setembre a la Sala Magma d'Espai Cràter, acompanyats per la vicerectora d'Innovació, Transferència i Emprenedoria, Rosa Maria Sebastián; el cap d'Unitat de Desenvolupament Estratègic i coordinador de la CORE en Patrimoni Cultural de la UAB, Oriol Vicente; la coordinadora de la CORE en Salut Mental, Sònia Sànchez; la regidora d'Educació d'Olot, Mariona Camps, i el director d'Espai Cràter, Xevi Collell.

La col·laboració entre Espai Cràter i la UAB va néixer el 2018, i ja n'havien sorgit diverses accions que han representat la llavor de la signatura del conveni. El 2019, la CORE en Patrimoni Cultural de la UAB va participar en el procés participatiu d'Espai Cràter, per definir com havia de ser el projecte. Més endavant, Espai Cràter va participar en el màster oficial interuniversitari en Humanitats i Patrimoni Digitals UAB-UPF, com a promotor de reptes a desenvolupar en el TFM per als alumnes. I conjuntament també van iniciar el projecte "Vulcanisme, canvis ambientals i dinàmiques de poblament durant la transició mesolític-neolític a la Garrotxa" dirigit per Maria Saña, professora de la UAB.

El 2021, la CORE en Salut Mental va coorganitzar unes jornades de definició de reptes a la Garrotxa sobre "Salut Mental i Paisatge", en les quals hi ha participat representants d'entitats públiques i privades del territori que treballen en aquest àmbit.

Del projecte sobre salut mental i paisatge, neix "Repensant llocs per viure", un programa d'activitats sobre paisatge, innovació social i benestar emocional, impulsat per Espai Cràter, la UAB i el Consorci d'Acció Social de la Garrotxa, amb la col·laboració de Faberllull i l'Ajuntament d'Olot.

Aquesta iniciativa pretén incrementar la consciència sobre la relació entre el benestar emocional i el paisatge. A més, les metodologies d'innovació social i els laboratoris ciutadans desplegades els darrers anys arreu del món poden ser eines de millora qualitativa per replantejar el paisatge, fer-lo inclusiu i per a tothom.

El programa d'actes inclou una estada a Faberllull d'experts en laboratoris ciutadans, paisatge i sostenibilitat, que tindrà lloc del 2 a l'11 de novembre. També s'ha previst, per al 4 de novembre, una jornada per conèixer metodologies d'innovació social i projectes i casos d'èxit, i conversar sobre "La geografia urbana i el benestar emocional dels joves". Tindrà lloc a la Sala Magma d'Espai Cràter. Finalment, també hi haurà tres tallers participatius, dirigits a col·lectius específics de la ciutat d'Olot, per promoure la co-ideació de solucions a l'entorn dels reptes plantejats a l'entorn de l'espai públic i el paisatge urbà. Cada taller comptarà amb experts que faran de facilitadors. La programació completa d'activitats es podrà consultar a la pàgina web espaicrater.com.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Educació de qualitat