Vés al contingut principal

La UAB agraeix a Joan Botella les seves cinc dècades de compromís amb la Universitat

14 abr. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El catedràtic de Ciència Política Joan Botella, que ha desenvolupat cinc dècades de trajectòria acadèmica i institucional a la UAB, va rebre un homenatge per part de la comunitat universitària el 12 d'abril passat, en un acte institucional titulat «Joan Botella, cinc dècades a la UAB», que va tenir lloc al Rectorat. El rector Javier Lafuente va agrair-li «el seu compromís institucional i personal amb la UAB», que va qualificar com «un exemple i un llegat molt valuós». La degana de la Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia, Olga Serradell, va desitjar «que el seu savoir faire formi part de la nostra universitat per molt de temps».

UAB

L'acte, que va ser conduït pel professor Jordi Argelaguet, va donar veu a col·laboradors i amics de Botella que van glossar les fites de la seva trajectòria i els seus valors personals. A més d'Argelaguet, hi van intervenir altres membres del Departament de Ciència Política i de Dret Públic, com la mateixa directora del Departament, María José Cuenca, que va lloar el seu «discurs clar i profund»; la professora Mercedes García Arán, que va destacar «la seva curiositat» per diversos àmbits de coneixement, i el professor Gabriel Colomé, que va afirmar que va descobrir «que volia ser professor de ciència política» gràcies a Botella. Una altra de les deixebles destacades de l'homenatjat que va intervenir-hi va ser la politòloga Marta Martorell, exalcaldessa de Tiana, que va afirmar que Botella transmet la «passió per analitzar i viure la política».

Anna Parés, exdegana del Col·legi de Professionals de la Ciència Política i de la Sociologia de Catalunya, va dedicar unes paraules a la seva tasca com a degà de la institució durant un període molt destacat, i Joan Manuel Tresserras, professor del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura, va evocar el seu pas pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya, que va propiciar el seu nomenament com a president de l'European Platform of Regulatory Authorities. Per la seva banda, Joan Carbonell, professor del Departament de Ciències de l'Antiguitat i de l'Edat Mitjana, va fer una semblança personal de Botella descrivint les seves trajectòries paral·leles des de la infància al barri barceloní de la Bordeta fins a una dilatada vinculació a la UAB.

L'acte va ser convocat per invitació i no va ser publicitat prèviament perquè s'havia organitzat com a sorpresa per al professor Botella, que va obrir la seva intervenció explicant que fins a cinc minuts abans de l'homenatge ell pensava que venia al Rectorat «per fer unes gestions a l'oficina de La Caixa». Es va declarar «impressionat» pel fet d'haver completat cinc dècades a la UAB i va agrair una per una les intervencions de l'acte. Va mostrar la seva satisfacció per aquesta trajectòria alhora que va lamentar la precarització professional del personal docent i investigador dels darrers anys, «una de les coses que [li] saben més greu» ara que arriba el final de la seva carrera professional a la institució. I, fent al·lusió a les seves pròpies paraules a l'entrevista que es va projectar durant l'acte, va reflexionar que «ara l'optimisme requereix molt més esforç». Tot i això, va tancar el seu parlament afirmant que, observant ara el resultat de la seva trajectòria, «ser optimista té sentit».

A la UAB des de 1975

Botella es va incorporar a la UAB amb una beca de formació de personal investigador el mes de gener de 1975 i es va doctorar sota la direcció de tesi del professor Isidre Molas. Va ser un dels impulsors dels estudis de Ciència Política a la Universitat: la Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia va ser creada el 1986 i va ser, de fet, el primer centre universitari creat per la Generalitat un cop que va assumir les competències en l'àmbit de l'educació superior. Entre d'altres responsabilitats, ha estat secretari general de la UAB (1986-1988) i vicerector de Professorat (1988-1990) durant el mandat del rector Ramon Pascual, degà de la Facultat de Ciències de la Comunicació (1984-1985) i de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia en dos períodes: 1990-1992 (va ser el segon degà després del professor Josep Maria Vallès) i 2011-2018. Ha estat també degà del Col·legi de Sociòlegs i Politòlegs de Catalunya, vocal del Consell de l'Audiovisual de Catalunya i col·laborador habitual als mitjans de comunicació.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Educació de qualitat