Vés al contingut principal

La primera promoció del Grau d'Estudis de Gènere, reconeguda en l'acte del 8-M

12 març 2021
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La primera promoció d'alumnat del Grau en Estudis Socioculturals de Gènere ha estat reconeguda pel seu activisme i implicació amb el moviment feminista en l'acte institucional de la UAB per commemorar el 8-M, celebrat el dijous,11 de març. Són uns estudis pioners i transversals, amb vuit facultas implicades.

Acte8M2021

"La mirada feminista és necessària, i fins i tot diria, imprescindible i urgent, actualment", ha dit la coordinadora del grau, Meri Torres.

La jornada institucional en commemoració del 8M a la UAB s'ha celebrat el dia 11 de març, a les 12h, a la Sala Teatre de la plaça Cívica, i s'ha pogut seguir en directe a través del Canal You ube de la UAB. Enguany, el reconeixement -per primera vegada no ha estat per a una persona sinó per a un col.lectiu- ha estat per l’alumnat de la primera promoció del Grau d’Estudis Socioculturals de Gènere, que ha rebut el premi pel seu activisme i implicació amb el moviment feminista.

Ha inaugurat la jornada el rector de la UAB, Javier Lafuente, i seguidament l’Esther Zapater Duque, secretaria general de la UAB, i Maria Prats Ferret, directora de l’Observatori per a la Igualtat de la UAB, han presentat les línies polítiques en matèria d’igualtat de gènere de la Universitat i els àmbits de treball de l’Observatori.

Sara Torres, professora del Grau en Estudis Socioculturals de Gènere ha fet una presentació de la primera promoció del Grau. Tot seguit, la UAB ha lliurat el premi a la seva representant, Gisela López, que ha agraït el premi, de forma molt emocionada, i amb tot l'alumnat connectat a l'acte de forma virtual i projectat en una pantalla gran que omplia l'escencari de l'acte.

A continuació s'ha reproduït un vídeoproduït conjuntament entre l’Observatori per a la Igualtat i la Unitat de Dinamització Comunitària de la UAB, on hi han participat dues representants del grau, Gisela López i Paula Fernàndez així com les professores Ingrid Agud, Bruna Álvarez, Patricia González, Enrico Mora, Meri Torras i Sara Torres.

Durant el vídeo, i mitjançant el testimoni de totes elles, han anat explicant el què ha significat formar part de la primera promoció d'uns estudis pioners com els d'aquest grau, i han acabat definint amb paraules cadascuna d'elles la promoció: han sorgit adjectius com "apassionades, transgressores, artistes, dolces, coratjoses, honestes, implicades, rigoroses o activistes de la ciència".

Tot seguit, Meri Torras, coordinadora del Grau en Estudis Socioculturals de Gènere, ha explicat la importància dels estudis de gènere i de l’existència d’un grau universitari que es dediqui exclusivament a aquesta temàtica. "La mirada feminista és necessària, i fins i tot diria, imprescindible i urgent, actualment", ha dit. Alhora ha explicat que "aquest grau dona resposta a una necessitat de canvi que demanda la societat".

La professora Meri Torras ha subratllat l'esforç que va suposar posar en marxa a la UAB un grau tant novedós i trencador com el d'Estudis de Gènere, alhora que transversal, amb vuit facultats del campus implicades, i en aquest sentit, ha lloat l'"activisme acadèmic" de totes les persones implicades per posar-lo en marxa. Ha agraït l'aposta valenta de la UAB per uns estudis com aquests: "tant de bo que ens copiin la resta d'universitats i s'escampi la taca que hem iniciat".

El rector Lafuente ha tancat l'acte dient que la promoció que s'ha reconegut és "valenta" perquè era un grau nou i diferent i no sabien com aniria.  I ha afegit que "aquest grau és un exemple del que haurien de ser els graus nous: s'ha adaptat al que ens demana la societat i alhora ha innovat". Per concloure, els ha dit "hem d'aprendre de totes vosaltres", i els ha demanat que "ens podeu ajudar a contribuir al canvi social".

Un grau universitari pioner

El Grau d’Estudis Socioculturals de Gènere que imparteix la UAB des del curs 2018-2019 són uns estudis pioners a l'Estat espanyol. Ofereixen 60 places cada curs i conté 180 crèdits (3 cursos).  És un grau que conté una visió pluridisciplinària del sistema binari de gènere i de l’exercici del poder que se sosté en aquest eix, així com de les desigualtats que ha generat i genera. Professorat de vuit facultats del campus de la UAB hi estan implicats, el que dóna idea de la multidisciplinarietat d'aquests estudis. El programa ofereix disciplines de l’àmbit politicosocial (dret, sociologia, educació, antropologia, economia), de l’àmbit historicocultural (història, filosofia, llengua i literatura, teoria de la literatura i literatura comparada, comunicació, geografia) i de l’àmbit de la salut(psicologia).

VÍDEO HOMENATGE A LA 1A PROMOCIÓ D'ALUMNAT DEL GRAU D'ESTUDIS SOCIOCULTURALS DE GÈNERE

Dins de