Vés al contingut principal

La Guerra Civil en color, a la Facultat de Ciències de la Comunicació

17 nov. 2016
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
La Facultat de Ciències de la Comunicació acollirà la projecció del documental "Espanya en dues trinxeres, la Guerra Civil en color" el divendres, 18 de novembe, a les 9.30 h. És un llargmetratge codirigit per Paco Escribano, professor del Departament de Comunicació Audiovisual, i Luís Carrizo, llicenciat a la UAB.
Francoacolor
El resultat final és un color realista que, des del primer moment, permet a l'espectador creure el que està veient i no recordar que és un material en blanc i negre en origen.
El divendres 18 de novembre, a les 9:30 h. a l'Aula Magna de la Facultat de Ciències de la Comunicació es projectarà el documental "Espanya en dues trinxeres, la Guerra Civil en color" codirigit per Paco Escribano, professor del Departament de Comunicació Audiovisual, i Luís Carrizo, llicenciat en Comunicació Audiovisual a la Facultat de Ciències de la Comunicació.

El documental mostra la Guerra Civil com mai s'havia vist: en color, gràcies a un impressionant treball de digitalització i restauració dels arxius de la Filmoteca Espanyola.

La projecció serà a l'Aula Magna de la Facultat del divendres 18 de novembre a las 9:30h en el marc de l'assignatura "Història del Cinema" del Grau de Comunicació Audiovisual, impartida pel professor del Departament de Comunicació Audiovisual, Quim Puig.

Després del visionat es farà un col·loqui on participaran els directors Paco Escribano, Luís Carrizo i Alexandre Hurtado, colorista i també graduat en Comunicació Audiovisual a la Facultat.

La Guerra Civil en color, com no s'havia vist mai
La Guerra Civil Espanyola és un esdeveniment clau de la nostra història. 80 anys després, continua sent un tema cinematogràfic en busca de noves mirades i tractaments. Per primera vegada a Espanya, s'ha digitalitzat material d'arxiu original de la Guerra Civil a 4K i s'ha acolorit per mostrar el conflicte com no s'havia vist abans: en color. Una feina que ha implicat més de 50 professionals durant un any i mig. El llargmetratge és una producció de Minoria Absoluta i Veo Televisión per a Discovery MAX dirigida per Francesc Escribano i Luis Carrizo.

S'han combinat les darreres tècniques digitals amb l'esforç tècnic i creatiu d'un equip de més de 50 persones. S'ha digitalitzat, restaurat i acolorit el material original filmat entre 1936 i 1939 amb l'objectiu d'apropar aquests documents únics al gran públic i a les noves generacions.

Algunes dades interessants sobre aquesta producció són que per a la realització de "Espanya en dues trinxeres, la Guerra Civil en color", s'ha necessitat un any i mig de treball, més de 50 professionals implicats, la revisió i neteja de 400 títols origi­nals dels fons de la Filmoteca Espanyola sobre la Guerra Civil, amb més de mil llaunes de 35 mil·límetres obertes, uns 90 quilòmetres de negatius revisats, 275 jornades d'edi­ció –això vol dir més de 2.200 hores de treball–, 30.000 plans seleccionats i 3.000 plans editats, més de 150.000 fotogrames acolorits, unes 100.000 màscares realitzades, 8 mesos de treball en el procés de color amb més de 5.000 referències buscades, més de 8 hores de material real digitalitzat en 4K al llarg de 4 mesos.

El procés de color ha implicat treballar cada fotograma en blanc i negre de forma inde­pendent en un procés semblant al de l'animació. S'han fet màscares de cada un dels elements que configuren cada fotograma per, un cop separats entre si, aportar la infor­mació del color. Un cop s'han acolorit tots els elements aïllats es tornen a ajuntar per donar com a resultat un fotograma a color.

Pel procés d'acoloriment ha hagut de tenir en compte dos valors: el valor històric, ha estat necessari l'assessorament per part dels experts en colors de la guerra així com de l'exèrcit espanyol a través del Museu de l'exèrcit de Toledo, a través de tots aquests en­tesos en la matèria s'han determinat els colors d'uniformes, tancs, avions, armes... S'han utilitzat fotografies de l'època en color entre els anys 1936 i 1939, com que és un ma­terial escàs i difícil de localitzar també s'ha recorregut a fotografia actual perquè molts d'aquests elements han mantingut el mateix color.

Dins de