Vés al contingut principal

La Fundació Dexeus i la UAB promouen el debat sobre la gestació subrogada

01 juny 2017
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
La Fundació Dexeus Salut de la Dona i el Grup AFIN de la UAB van organitzar, el dijous 1 de juny, una jornada destinada a fomentar l'anàlisi i el debat social i polític sobre la gestació subrogada, a l'Hospital Universitari Dexeus.
La Fundació Dexeus i la UAB organitzen una jornada sobre la gestació subrogada
La professora d'Antropologia de la UAB i directora del Grup AFIN, Diana Marre, i el doctor Pedro N. Barri, director del Departament d'Obstetrícia, Ginecologia, i Medicina de la Reproducció a la Fundació Dexeus Salut de la Dona, van encarregar-se d’inaugurar la jornada. Diana Marre va dir que "és necessari posar el tema a debat des de diferents perspectives i deixar de mirar cap a una altra banda, perquè en aquests moments estan naixent persones, que un dia seran adultes". I va afegir que la universitat ha de jugar aquest paper d'impulsar el debat.
Per la seva banda, el doctor Barri també va destacar la "importància i la voluntat d'organitzar aquesta jornada per la necessitat de promoure el diàleg entre els protagonistes del procés per tal que hi hagi una regulació adequada".
A continuació, investigadors, professors, metges, i professionals de diferents disciplines van oferir el seu punt de vista, generant un interessant debat entre els mateixos assistents. A la tarda, el debat va comptar amb la participació de famílies i polítics.
La investigadora de la UAB, Beatriz San Román, del Departament d'Antropologia Social i Cultural de la UAB, hi va participar al matí amb la xerrada "El debat sobre la gestació subrogada: ens estem plantejant les preguntes adequades?", on va exposar algunes idees i dades extretes dels seus anys d'investigació sobre la temàtica. Va repassar en quina situació es troben els diferents actors dels procés, segons el país: gestants, famílies que opten pel procés de gestació subrogada i nens i nenes que neixen d'aquest procés. Segons San Román, en la societat actual existeixen molts interrogants en aquest debat que no s'estan plantejant i caldria tenir en compte de cara a una futura regulació.

Segons dades de l'ONG International Social Service (ISS), es calcula que cada any neixen al món uns 20.000 nens per gestació subrogada, però és difícil determinar una xifra, ja que no hi ha registres i molts dels nens nascuts mitjançant aquesta consten com nascuts a l'estranger.

La jornada va comptar amb la participació d’experts de projecció internacional, que van abordar els aspectes mèdics, ètics, legals i psicosocials d'aquesta pràctica, així com agències internacionals que actuen com a mediadores entre famílies i gestants.

Al final de la jornada va tenir lloc un debat moderat per la periodista Milagros Pérez Oliva amb testimonis de famílies espanyoles que han optat per aquest procés per ser pares i representants de diferents partits del panorama polític actual. La jornada estava organitzada conjuntament per la Fundació Dexeus Salut de la Dona, en el marc de la seva activitat docent i de divulgació, i el Grup AFIN de la UAB -que investiga sobre els nous tipus de famílies que estan sorgint-, i que lidera el projecte "Deseos parentales y derechos reproductivos y filiales: miradas interdisciplinarias sobre decisiones reproductivas y "orígenes" en reproducción asistida, adopción y subrogación" -projecte que compta amb el suport del Ministeri d'Economia i Competivitat-.

Dins de