Vés al contingut principal

L'Observatori commemora l'11F amb una xerrada sobre els estereotips de les dones a la ciència i a la tecnologia

20 des. 2022
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La conferència «Estereotips que persisteixen: les noves subjectivitats en el coneixement científic» analitza la construcció de desigualtats de gènere a la ciència i a la tecnologiaLa conferència «Estereotips que persisteixen: les noves subjectivitats en el coneixement científic» analitza la construcció de desigualtats de gènere a la ciència i a la tecnologia

img_11Fpostacte2023
Conferència amb motiu de l'11F

L'Observatori per a la Igualtat de la UAB ha commemorat el Dia Internacional de les Dones i les Nenes a la Ciència i a la Tecnologia aquest dijous 16 de febrer a la Sala d'Actes de l'Escola d'Enginyeria amb la conferència «Estereotips que persisteixen: les noves subjectivitats en el coneixement científic». La convidada, Ana Macaya-Andrés, ha tractat la construcció d'estereotips al coneixement científic a través d'exemples cinematogràfics i de projectes educatius.

A les 12:30, la sots-directora d’Alumnat, Relacions amb Secundària i Gènere de l’Escola d’Enginyeria, Dra. Aura Hernández, ha inaugurat l'acte amb motiu de l’11F i ha donat pas a la convidada. Uns minuts més tard, Ana Macaya-Andrés ha començat la xerrada amb l'anàlisi d'un extracte de la sitcom Bing Bang Theory. A través dels valors i rols que reflecteixen els personatges, la convidada ha explicat els estereotips que persisteixen a la ciència. Entre alguns dels mencionats estan la masculinitat hegemònica, la individualitat o la raó per sobre de tot.

Després del taller, Macaya-Andrés ha presentat algunes situacions que ha trobat en projectes que ha conduït als instituts. Un dels exemples ha estat una activitat que va dur a terme a un grup de 3r d'ESO que consistia a buscar científiques referents. Els nois van queixar-se de l'exercici, en canvi, les noies van mostrar molt d'interès i van tenir en compte noms poc coneguts.

La ponència també ha abordat una part teòrica en què Macaya-Andrés ha ensenyat com es creen i es reforcen els estereotips i els valors de gènere. La convidada explica que arran de la mitificació de la ciència com una branca de coneixement molt difícil, s'han associat valors com la masculinitat o la valentia que han portat una idea de científic/científica. També ha remarcat que és habitual ignorar les parts més manuals de la ciència, com el treball als laboratoris, perquè hi ha una fixació pel saber pur. De fet, es relaciona amb la sèrie de Bing Bang Theory, en la qual el protagonista rebutja la biologia o la medicina com a ciències. Aquest fet és significatiu, ja que, a Catalunya, un 70,43% de dones estudien graus de ciències de la salut en contrast amb el 29,57% d'homes, segons les xifres de govern català.

Finalment, Ana Macaya-Andrés ha donat pas a la ronda de preguntes del públic. La majoria giraven entorn de quins canvis es poden fer a les universitats per disminuir les de gènere. La ponent ha subratllat que per aconseguir resultats es necessiten recursos econòmics i humans, per conseqüència els canvis s’estan donant més lentament. Macaya-Andrés indica que, segons ella, veu una intencionalitat de les universitats per introduir la perspectiva de gènere, però materialment i estructuralment no ha tingut molt recorregut.

Per acabar, la secretària general de la UAB, Esther Zapater, ha tancat l’acte amb un seguit de xifres sobre les desigualtats de gènere als entorns científics. A Catalunya, les dones representen el 28% de les persones llicenciades en enginyeries i el 40% de les llicenciades en informàtica o computació, segons el govern de Catalunya. Aquestes estadístiques estan per sota de la mitjana europea. A la UAB, les dones matriculades a l'Escola d'Enginyeria el curs 2021-2022 són un 19,2% del total. Per aquest motiu, Esther Zapater ha recalcat la importància de commemorar l’11F i seguir treballant en matèria de gènere a les universitats.

L'Observatori per a la Igualtat ha organitzat aquest acte amb motiu del Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència i a la Tecnologia. Aquesta iniciativa s'emmarca en el IV Pla d'acció per a la igualtat de gènere de la Universitat Autònoma de Barcelona 2019-2023.

Dins de