Vés al contingut principal

L'ECP determina que les exportacions europees d'armament s'han multiplicat per cinc des de 2003

26 feb. 2020
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
L'Escola de Cultura de Pau (ECP) de la UAB publica l'informe “Comerç d'armes, conflictes i drets humans”. Una anàlisi que destaca l'augment de les exportacions d'armes en un 550% des de 2003, sobretot a països en situació de conflicte.
Imatge comerç armes
L'informe pretén mostrar la relació que existeix entre la transferència d'armes i l'increment de violacions dels drets humans. Com a context utilitza la legislació internacional actual en matèria de comerç d'armes. En el cas de la UE, al desembre de 2008 es va adoptar la Posició Comuna sobre Exportacions de Tecnologia Militar i Equipaments, amb caràcter jurídicament vinculant. La Posició Comuna estableix la responsabilitat del país exportador de verificar la destinació final de les armes i de comprovar que el país receptor respecta el Dret Internacional Humanitari.

Segons les conclusions de l'estudi els països que més exportacions d'armes realitzen són: França, Alemanya, Regne Unit, Espanya, Itàlia i Països Baixos. Els països importadors principals són Egipte, Turquia, l'Índia i el Pakistan. En 10 dels 11 països que reben els carregaments d'armes el nivell de compliment de drets humans s'ha determinat de categoria feble o molt feble. Per tant, els països exportadors de la UE estan incomplint la Posició Comuna acordada.

(Infografia de les exportacions d'armes. Font: ECP)

Espanya ha ascendit al tercer lloc en venda d'armes, darrere de França i Alemanya, ocupant el 19% de les exportacions de l'any 2018. El percentatge d'enviaments a països en situacions de conflicte armat ha augmentat d'entre un 5-8% a valors que arriben fins al 28%.

Aquest informe s'emmarca dins d'un projecte conjunt d'investigació i incidència que té com a objectiu contribuir a reduir les exportacions d'armes a països en conflicte mitjançant la sensibilització i mobilització, que realitza la ECP. Aquesta escola es va crear en 1999 amb el propòsit d'organitzar activitats acadèmiques, d'investigació i intervenció relacionades amb la cultura de pau, l'anàlisi, la prevenció i la transformació de conflictes, l'educació per a la pau, el desarmament i la promoció dels drets.

Dins de