Vés al contingut principal

L’Escola de Postgrau analitza quines qualitats necessita l'empresa dels estudiants

04 maig 2018
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
En el II Acte Alumnat de Formació Pròpia de Postgrau-UAB,  celebrat el proppassat 4 de maig, es van presentar, en primícia, els resultats de l’enquesta E2020, realitzada a gairebé 13.000 estudiants de 16 a 19 anys. A més, experts del món acadèmic i empresarial van debatre sobre què esperen les empreses dels futurs professionals.
II Acte Alumnat de Formació Pròpia de Postgrau-UAB
Michavila: “El 60% de les feines encara no s’han inventat i el 80% dels estudiants treballareu en feines que encara estan per inventar-se”.
L’acte, titulat "Quines qualitats necessita l'empresa de l'estudiant actual?", va començar amb la benvinguda de la directora de l’Escola de Postgrau, María José Feijóo, que va destacar que els estudiants es “troben davant d’un canvi històric” perquè la formació continuada “esdevé necessària” i “cal potenciar el postgrau i la capacitat adaptativa”. A banda, va referir-se a la importància de l’actitud com un valor afegit per a l’empresari, en detriment de l’aptitud.

A continuació, va agafar la paraula al periodista Fernando Jáuregui, president d'EDUCA 2020, per presentar, en primícia, l’estudi demoscòpic realitzat amb una mostra de 12.800 estudiants de 16 a 19 anys. L’objectiu d’aquesta enquesta era “saber què esperen els estudiants joves” i van descobrir que encara predominaven les “actituds conservadores”. Jáuregui va finalitzar la seva intervenció amb una declaració d’intencions: “ des d’Educa 2020 volem impulsar una revolució mental. Els estudiants hauran de crear la seva pròpia ocupació i s’hauran d’enfrontar a un panorama desconegut”.

En aquesta mateixa línia, el sociòleg Narciso Michavila, president del GAD3, va iniciar la seva intervenció per presentar els resultats de l’estudi:  “el 60% de les feines encara no s’han inventat i el 80% dels estudiants treballareu en feines que encara estan per inventar-se”. Michavila va fer un repàs pels resultats més rellevants que s’havien obtingut, tant a Catalunya com a la resta de l’Estat Espanyol.

Per la seva banda, Joan Pujol, secretari general de Foment del Treball Nacional, va parlar de l’impacte que havia tingut la crisi econòmica i com les empreses havien hagut d’apostar per nous mercats i per la innovació per tal de sobreviure. Pujol va afirmar que “no hi pot haver digitalització sense tècnics”, per això les “empreses competitives i internacionalitzades busquen personal qualificat”.

Manuel Pimentel, exministre de Treball i Afers Socials, va agafar la paraula per destacar la importància de l’actitud com a factor clau per diferenciar-se en el món laboral. També va referir-se a “la revolució que suposa el coneixement” en un món on “l’especialització serà cada cop més important”. Per a Pimentel, tenir una titulació “ja no donarà tant de prestigi” perquè els empresaris “valoraran més el coneixement”.

Acabat el debat, va començar el torn de paraula, moderat pel director de l’Escola d’Enginyeria, Daniel Franco, on els assistents van poder fer les seves aportacions i resoldre dubtes.

A la cloenda de l’acte, la directora de l’Escola de Postgrau, Maria José Feijóo, va explicar que les empreses s’estaven “auto-organitzant” per “impartir els coneixements que necessiten”. En aquest sentit, Feijóo va destacar la importància del paper de la universitat afirmant que s’havia de “lluitar per la rigidesa pròpia de la universitat pública, però ésser flexibles quan es garanteixi la qualitat”.
En aquesta línia, la rectora de la UAB, Margarita Arboix, va explicar que la universitat havia de fer un esforç per saber “quines necessitats” hi havia per poder “donar-hi resposta”, però les empreses havien d’entendre “la universitat com a una inversió de futur”. Margarita Arboix va acabar la seva intervenció animant els estudiants a continuar formant-se perquè “l’evolució és tan rapida que si no esteu àvids de coneixement, perdreu el carro”.

Dins de