Vés al contingut principal

Esther Lázaro dirigeix un documental sobre els nens desapareguts a la riuada de 1962

19 set. 2022
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Esther Lázaro, investigadora del Departament de Filologia Espanyola de la UAB, ha escrit i dirigit el documental Els nens de la riuada, que tracta sobre els menors desapareguts durant les riuades que es van produir al Vallès Occidental l'any 1962. La peça, que està relacionada amb una de les línies de recerca del Centre d'Estudis sobre les Dictadures i les Democràcies (CEDID-UAB), va ser emesa al programa Sense Ficció de TV3.

A causa d'una forta tempesta registrada el 25 de setembre de 1962, una riuada va provocar centenars de pèrdues humanes i grans danys materials a diversos municipis del Vallès Occidental. Van desaparèixer molts infants que mai no han arribat a ser trobats. Segons s'explica al documental, algunes famílies sospiten que la desaparició d'algunes d'aquestes persones pot estar relacionada amb els centenars de peticions d'adopció que es van registrar aquells dies; en la seva recerca, Lázaro n'ha documentat més de tres-centes. Es creu que, darrera d'aquests fets, pot haver-hi un episodi de tràfic d'infants orquestrat per les autoritats franquistes arrel de la tragèdia.

El documental, que recull les declaracions de nombrosos testimonis i persones afectades, és fruit del treball de recerca de Lázaro, que va inspirar també l'obra de teatre Les traces del silenci, representada el curs passat als Lluïsos Teatre (Barcelona). Els nens de la riuada és una producció de Televisió de Catalunya i de Parallel40.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Pau, justícia i institucions sòlides

Dins de