Vés al contingut principal

Els docents universitaris es manifesten en contra de la reducció de continguts artístics a la Llei Celaá

02 març 2020
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
4.000 professors i professores recolzen el manifest de l’Àrea de Didàctica de l’Expressió Plàstica i Visual a 43 universitats espanyoles, entre elles la UAB, que demana més presència d’ensenyament en les arts a tots els nivells de l’ensenyament. Mostrant-se en desacord amb la futura Llei d'Educació.
Cartel educación no sin artes
El passat 15 de febrer es va aprovar l’esborrany d’avantprojecte per una llei educativa plena, integral i responsable amb les noves generacions. Aquesta llei passarà a l’executiu a principis de març. Amb l'esperança que el projecte pugui admetre esmenes abans de l'aprovació definitiva d'aquesta Llei, el professorat de graus universitaris en Educació Primària, Educació Infantil, Educació Social i Belles Arts, han expressat la seva preocupació per la gradual disminució de la presència de l'educació artística en l'ensenyament reglat. Es tracta d'un moment decisiu per intervenir en el debat públic, ja que aquesta llei modificarà en els pròxims anys el sistema educatiu espanyol.

El manifest destaca que “... l'art és un dels pilars fonamentals de les nostres societats. I tots hem de ser capaços de gaudir-ho i hem de ser molts més els que siguem els seus creadors ", recordant “el valor de la imaginació, el sentit de l'estètica i la facultat de comunicar com a pilars per aprendre a ser ".

Ensenyar a la civilització de la imatge i l'estètica
L'àrea Didàctica de l'Expressió Plàstica no només abasta l'ensenyament del dibuix tècnic i artístic, sinó que representa avui dia un ampli camp d'activitat docent i investigadora amb un marcat caràcter interdisciplinari, vinculat a la imatge artística i mediàtica, la cultura visual, el cinema, el disseny, la moda, l'educació patrimonial, la creació digital i les noves tecnologies, així com el perfil dels professionals de la mediació i didàctica en els museus, entre d'altres àmbits destacables, en el marc de la necessitat d'educació visual i estètica en una societat de consum i creació d'imatges, on les indústries culturals necessiten una ciutadania que sàpiga mirar i crear, implicant-se en el seu entorn amb capacitat per gaudir, però també per participar activament en l'art, la cultura i el patrimoni.

D'aquesta manera, el professorat universitari reclama en aquest document un espai per a un ensenyament humanístic i creatiu que faci possible una ciutadania crítica al segle XXI , tot un repte per al qual estan disposats a aportar idees i solucions.

El text complet del manifest encara s'està difonent i les d'adhesions continuem obertes. El debat s'esta realitzant al voltant de l'hashtag #EducacionNoSinArtes.

Dins de