Vés al contingut principal

El Premi Medi Ambient de la Generalitat destaca el projecte PLANT*TES

08 juny 2017
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El projecte de ciència ciutadana PLANT*TES impulsat des del Punt d’Informació Aerobiològica (PIA), l’ICTA-UAB i el Centre de Visió per Computador (CVC) ha obtingut el Premi Medi Ambient 2017 concedit per la Generalitat de Catalunya en la categoria de "Recerca, Desenvolupament i Innovació".
PREMIMEDI AMBIENT PLANTTES ICTA

El guardó es va concedir de manera compartida amb el projecte “SAVEnergy: foment de l’estalvi d’energia de les llars dels joves de secundària”, del Grup de Recerca EXPLORATORI de la Universitat Politècnica de Catalunya. El lliurament dels premis va tenir lloc el passat dimarts dia 6 de juny, dins l’acte de commemoració del Dia Mundial del Medi Ambient. La directora de l’ICTA-UAB, Jordina Belmonte va recollir el premi de mans del conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i la secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marta Subirà.

Els guardons es van lliurar per a tres modalitats: actuacions de recerca, innovació i desenvolupament; iniciatives de protecció i millora del medi ambient; i trajectòries de persones o institucions dedicades a la conservació i millora del medi ambient. Aquest any s’ha volgut distingir aquells projectes ambientals de ciència ciutadana més innovadors, que promouen la participació ciutadana en la recerca, impacten positivament en la societat i en el nostre entorn, i tenen una elevada repercussió científica. El conseller va felicitar els finalistes i guanyadors del premi i els ha encoratjat “a continuar treballant per millorar el nostre entorn natural”.

El projecte PLANT*TES és una iniciativa de ciència ciutadana que vol mapejar les plantes que provoquen al.lèrgia als ciutadans a les ciutats. El jurat ha tingut en compte el rigor científic del desenvolupament del projecte i de l’aplicació que posen a disposició dels ciutadans. Jordina Belmonte va mostrar el seu agraïment a la Societat Catalana d'Al.lèrgia i Immunologia Clínica que els va presentar al Premi i al tribunal que va considerar que el projecte mereixia el reconeixement, i va explicar que “PLANT*TES és ara un prototip i l'ajut econòmic ens permet posar-nos a treballar perquè esdevingui una App”. Belmonte afegí que PLANT*TES farà possible que les persones al.lèrgiques puguin escollir passar per un o altre carrer o plaça, en funció de si està informat que la planta que la perjudica hi és present i està en flor. La col.laboració ciutadana ajudarà a que les persones gaudeixin de millor salut”.

Els Premis Medi Ambient 2017 en les diferents modalitats van ser els següents:

Premi a la Recerca, Desenvolupament i Innovació
Ha estat compartit per dues candidatures:

· “SAVEnergy: foment de l’estalvi d’energia de les llars dels joves de secundària”, de Dolors Grau Vilalta, del Grup de Recerca EXPLORATORI de la Universitat Politècnica de Catalunya. El jurat ha valorat la seva proposta d’atansar la ciència ciutadana a joves de secundària als instituts i fomentar la participació de les famílies a les seves llars.

· “Plant*tes. Ajuda’ns a mapejar les plantes que fan al·lèrgies” del Punt d’Informació Aerobiològica (PIA-UAB), ICTA-UAB i el Centre de Visió per Computador (CVC). S’ha tingut en compte el rigor científic del desenvolupament del projecte i de l’aplicació que posen a disposició dels ciutadans.

Millor iniciativa
Aquest premi també ha estat per a dos candidats:

· “Ornitho.cat”, de l’Institut Català d’Ornitologia; per tractar-se d’un projecte de ciència ciutadana focalitzat a treure el màxim profit de les observacions faunístiques que fan milers de voluntaris i afeccionats a Catalunya. Actualment compta amb més de 4.000 participants i ja ha recollit més de 4 milions d’observacions.

· “RiuNet”, del Grup de recerca FEM (Freshwater Ecology and Management) de la Universitat de Barcelona; per apropar els ciutadans als rius i implicar-los en l’avaluació del seu estat ecològic, fent-ho aplicant rigor científic amb la tutorització d’experts, però d’una manera senzilla i amena, amb una APP per a mòbils que guia al participant en l’aplicació d’un protocol de diagnòstic ambiental per determinar l’estat de salut d’un riu.

El jurat ha fet una menció honorífica al “Programa de seguiment de les Papallones Diürnes de Catalunya (Catalan Butterfly Monitoring Scheme)”, del Museu de Ciències Naturals de Granollers; pels més de 24 anys de desenvolupament del projecte, amb més de 150 estacions d’observació entre tot el territori català, l’andorrà i el de les Illes Balears.

Trajectòria
El premi l’ha rebut l’Associació Naturalistes de Girona. Se l’ha premiat pels seus 37 anys de trajectòria cívica, comptant únicament amb el treball i l’esforç dels seus voluntaris. Finalment, en aquesta mateixa modalitat, ha rebut una menció d’honor el director de l’entitat de custòdia AccióNatura, el biòleg i consultor ambiental Francesc Giró, pels seus 40 anys de treball impulsant i desenvolupant iniciatives i projectes de caràcter ambiental, especialment els dedicats a la conservació de la natura, amb implicació personal, més enllà de la professional.

Dins de