Vés al contingut principal

El GEXEL ret homenatge al dramaturg i assagista José Ricardo Morales

08 abr. 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
José Ricardo Morales, dramaturg i assagista instal·lat a Xile, autor polifacètic i figura destacada de l'exili literari republicà, serà homenatjat el 14 d'abril, a la Facultat de Filosofia i Lletres, en un acte organitzat pel GEXEL i pel projecte de recerca CRIC amb motiu del seu centenari.
José Ricardo Morales
El proper 14 d'abril, a la sala de graus de la Facultat de Filosofia i Lletres, tindrà lloc la jornada "Homenaje a José Ricardo Morales con motivo de su centenario", que està organitzada pel Grup d'Estudis de l'Exili Literari (GEXEL-CEFID-UAB) en col·laboració amb el programa Cultural Narratives of Crisis and Renewal (CRIC). La trobada tractarà sobre l'obra teatral i assagística de Morales, una destacada figura de l'exili literari espanyol de 1939, amb el qual es mantindrà també una conversa per videoconferència com a cloenda de la jornada.

A les 9,30 h, Pablo Valdivia, professor de la Universitat d'Àmsterdam i responsable del projecte CRIC, pronunciarà la conferència inaugural, titulada "Renovación en la obra de José Ricardo Morales". Després, al llarg de la jornada, tindran lloc diverses ponències sobre l'obra dramàtica, els assajos i la correspondència de Morales amb José Ferrater Mora i amb Fernando Valera, entre altres temes.

A les 13 h, Valdivia presentarà el llibre José Ricardo Morales: de mar a mar (Renacimiento), es farà una audició d'un episodi teatral de Morales (Oficio de tinieblas) i es presentarà el número 16 de la revista Laberintos, que dedica un ampli dossier a l'autor.

Finalment, a les 18 h, pronunciarà la conferència de cloenda Rosa Peralta, investigadora del GEXEL, que durà per títol "José Ricardo Morales, personal". A les 19 h, la trobada es tancarà amb una conversa per videoconferència amb el propi Morales.

Exili a Xile als 24 anys

Morales (Màlaga, 1915) va formar-se a València en magisteri i filosofia i lletres. Va ingressar a la Federació Universitària Escolar i al grup teatral El Búho, dirigit per Luis Llana i per Max Aub. Durant la Guerra Civil, va ser comissari de brigada a l'exèrcit popular republicà. El 1939, amb la desfeta republicana, va exiliar-se primer a França i, més tard, a Santiago de Xile, on es va traslladar a bord del Winnipeg (vaixell noliejat per Pablo Neruda expressament per acollir exiliats espanyols) i s'hi va instal·lar definitivament. A Xile, va doctorar-se en paleografia i va participar a lesw fundacions del Teatre Experimental de la Universidad de Chile i de l'editorial Cruz del Sur, on va dirigir l'antologia Poetas en el destierro i dues col·leccions dedicades als poetes del Segle d'Or.

La seva obra escrita inclou nombroses obres de teatre i diversos assajos sobre literatura, arquitectura i art. El 1972, va rebre una de les prestigioses beques Guggenheim; i, el 1974, va ser nomenat acadèmic de número de l'Acadèmia Xilena de la Llengua. A més, ha rebut diverses distincions tant a Xile (medalla rectoral de la Universidad de Chile, premio Pen Club de Xile) com a Espanya (Premi Federico García Lorca, Condecoració de l'Ordre Isabel la Católica).

Dins de