Vés al contingut principal

El GEXEL-CEFID homenatja José Bergamín i José Ricardo Morales

13 abr. 2016
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El Grup d'Estudis de l'Exili Literari (GEXEL-CEFID) de la UAB organitza un doble homenatge als escriptors José Bergamín i José Ricardo Morales el 14 d'abril. S'hi presentarà el llibre José Bergamín entre literatura y política i es farà una lectura dramatitzada de l'obra El segundo piso de Morales.
José Bergamín i José Ridardo Morales
El proper 14 d'abril, el Grup d'Estudis de l'Exili Literari (GEXEL-CEFID) de la UAB ret homenatge als escriptors José Bergamín i José Ricardo Morales amb motiu de la commemoració de la proclamació de la II República. Ambdós escriptors van haver d'exiliar-se amb l'inici de la dictadura. L'acte tindrà lloc a les 17 h, a la sala de juntes de la Facultat de Filosofia i Lletres, i es dividirà en dues parts per homenatjar a cadascun dels escriptors.

El primer homenatge serà a la memòria de José Bergamín, i s'iniciarà amb la presentació del llibre José Bergamín entre literatura y política (Nanterre, Presses Universitaires de Paris Ouest, 2016) que faran els editors de l'obra. Posteriorment, José Antonio González, catedràtic en teoria de l'Estat de la UB, pronunciarà la ponència "Bergamín a vista de pájaro". Finalment s'obrirà un debat per parlar sobre la importància de Bergamín com a figura literària en els anys de la República i l'exili.

La segona part de l'acte es dedicarà a la memòria al dramaturg i assagista José Ricardo Morales, que va morir el 17 de febrer passat. Es farà una taula rodona on participaran Manuel Aznar, director del GEXEL-CEFID i catedràtic de literatura espanyola de la UAB; Ricardo Bellveser, escriptor i vicepresident del Consell Valencià de Cultura; Rosana Torres, periodista teatral del diari El País; i Yasmina Yousfi López, membre del GEXEL-CEFID. Finalment, es farà una lectura dramatitzada de l'obra de Morales El segundo piso dirigida per Esther Lázaro.

Dues lluites, dos exilis

José Bergamín (Madrid, 1895 – Donostia, 1983) va ser un prosista, assagista, poeta i dramaturg espanyol molt lligat als moviments antifeixistes des de la dictadura de Primo de Rivera. Finalitzada la Guerra Civil, va exiliar-­se a l'Amèrica Llatina, d'on va tornar el 1958. Es va haver de tornar a exiliar el 1963 per la seva lluita antifranquista, fins 1970. A començaments del seu segon exili, a París, i segons recull André Camp a Conversaciones con un fantasma, Bergamín comentava que havia intentat durant tota la seva vida conservar un cert equilibri entre les seves dues passions: literatura i política.

Els seus primers textos publicats van aparèixer a la revista Índice que dirigia Juan Ramón Jiménez, amb el què va mantenir una llarga amistat, com també amb Miguel de Unamuno. El 1933, va fundar la revista Cruz y raya, on van escriure nombrosos autors de la Generació del 27. Durant la guerra, va presidir l'Aliança d'Intel·lectuals Antifeixistes i el Congrés Internacional d'Escriptors en Defensa de la Cultura que va tenir lloc a València el 1937. Ja a l'exili, va fundar la revista España peregrina a Mèxic. Va ser autor de nombroses obres destacades com ara El pozo de la Angustia, Al volver o De una España peregrina.

Morales (Málaga, 1915 – Santiago de Xile, 2016) va formar-se a València en magisteri i filosofia i lletres. Va ingressar a la Federació Universitària Escolar i al grup teatral El Búho, dirigit per Luis Llana i per Max Aub. Durant la Guerra Civil, va ser comissari de brigada a l'exèrcit popular republicà. El 1939, amb la desfeta republicana, va exiliar-se primer a França i, més tard, a Santiago de Xile, on es va traslladar a bord del Winnipeg (vaixell noliejat per Pablo Neruda expressament per acollir exiliats espanyols) i s'hi va instal·lar definitivament. A Xile, va doctorar-se en paleografia i va participar a les fundacions del Teatre Experimental de la Universidad de Chile i de l'editorial Cruz del Sur, on va dirigir l'antologia Poetas en el destierro i dues col·leccions dedicades als poetes del Segle d'Or.

La seva obra escrita inclou nombroses obres de teatre i diversos assajos sobre literatura, arquitectura i art. El 1972, va rebre una de les prestigioses beques Guggenheim; i, el 1974, va ser nomenat acadèmic de número de l'Acadèmia Xilena de la Llengua. A més, durant la seva vida va rebre distincions tant a Xile (medalla rectoral de la Universidad de Chile, premio Pen Club de Xile) com a Espanya (Premi Federico García Lorca, Condecoració de l'Ordre Isabel la Católica). L'any passat, el GEXEL-CEFID va organitzar la jornada "Homenaje a José Ricardo Morales con motivo de su centenario", a la qual va intervenir el propi autor a través d'una vídeoconferència des de Santiago de Xile.

Dins de