Vés al contingut principal

El CERPTA mostra una nova generació d'equips d'homogeneïtzació a ultra alta pressió

02 març 2016
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El proper dijous 10 de març, el Centre Especial de Recerca Planta de Tecnologia dels Aliments (CERPTA) de la UAB -i de la xarxa TECNIO d'ACCIÓ- organitza una jornada amb l'objectiu de mostrar els nous equips desenvolupats en el marc del projecte UHPH4FOOD, finançat per la convocatòria "Retos-colaboración", per a l'esterilització d'aliments líquids mitjançant homogeneïtzació per ultra alta pressió.
En el marc del projecte UHPH4FOOD, finançat per la convocatòria "Retos-colaboración" del Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat, l'empresa de base tecnològica Ypsicon, dos centres d'investigació (el CERPA de la UAB i AZTI) i dues empreses alimentàries, CARINSA i Grup IAN, estan desenvolupant una nova generació d'equips d'homogeneïtzació per ultra alta pressió (UHPH, per les sigles en anglès) que podria suposar una alternativa al procés de pasteurització i esterilització tradicional de begudes i aliments fluids.

El gran avantatge d'aquesta innovadora tecnologia consisteix en el fet que, a diferència dels processos tèrmics a altes temperatures, pasteurització tradicional i (UHT), s'aconsegueix la inactivació dels microorganismes sense afectar les propietats nutricionals i de color, aroma, sabor i textura que el producte presenta en fresc. El projecte UHPF4FOOD està finançat per la Secretaria d'Estat d'Investigació, Desenvolupament i Innovació del Ministeri d'Economia i Competitivitat a través de la seva convocatòria "Retos-Colaboración".

En el temps que porta en marxa el projecte, Ypsicon ha desenvolupat un primer prototip pilot d'un equip d’esterilització i homogeneïtzació mitjançant ultra alta pressió contínua que té una capacitat de 100 litres/hora a 3.500 bars de pressió. El prototip, escalable a nivell industrial, està sent validat amb èxit en dues indústries alimentàries, en què es preveu realitzar les primeres proves pre-industrials al llarg del 2016. L'ús industrial d'aquesta tecnologia obre una interessant via de negoci per al sector alimentari, ja que dins del projecte UHPF4FOOD es desenvoluparan nous prototips d'aliments líquids esterilitzats mitjançant UHPH, el que permetrà oferir al mercat productes innovadors i d'alt valor afegit que mantinguin totes les seves propietats nutricionals i organolèptiques.

El proper dijous 10 de març, la Sala de Graus de la Facultat de Veterinària acollirà una jornada de demostració d'aquest nova generació d'equips UHPH dirigida a empreses agroalimentàries. Per assistir a la jornada, es requereix inscripció prèvia.

Dins de