Vés al contingut principal

Dissenyen una estratègia per gestionar el risc d'incendis al Montseny

28 juny 2016
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
Un projecte pilot impulsat per l’ICTA-UAB i la Universitat Humboldt de Berlín ha permès el disseny col·lectiu d’una estratègia de prevenció i extinció d'incendis forestals. Els municipis emprendran accions per crear paisatges i comunitats més adaptats i resistents.
Incendis Montseny
La col·laboració de veïns, administracions i entitats ha permès dissenyar de manera col·lectiva una estratègia de prevenció i extinció d’incendis forestals a quatre municipis de la zona del Montseny. Aquest era l’objectiu principal del projecte “Ecologia Política dels Incendis Forestals”, coordinat des de la Universitat Humboldt de Berlín i l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB). La iniciativa ha permès crear una plataforma de treball cooperatiu en matèria d’incendis forestals, consensuar una estratègia de prevenció i extinció que incorpori els valors socials del paisatge, i acordar les mesures prioritàries a emprendre conjuntament.

En una primera fase, les administracions i entitats que treballen en incendis forestals i gestió i conservació del territori van elaborar una sèrie de panells amb els valors paisatgístics de cinc sectors de contenció d’incendis situats als municipis de Sant Pere de Vilamajor, Sant Esteve de Palautordera, Fogars de Montclús i Montseny. Es va convidar a la ciutadania a visitar una exposició amb els panells i a fer un exercici de valoració dels sectors. La primera jornada de participació va ser a Sant Esteve de Palautordera els dies 23 i 24 d’abril, i la segona a Montseny, el dia 4 de maig. Un total de 70 persones hi van participar procedents tant dels municipis en qüestió com d’altres localitats. El sector més ben valorat va ser el 5 (Montseny), seguit pel 3 (Sant Marçal), l’1 (Sant Elies), el 4 (Sot de l’Infern), i el 2 (Bascona).

A partir dels resultats de la valoració ciutadana, els Bombers van elaborar una proposta d’estratègia consistent en la realització de dues franges de baixa càrrega de combustible: una entre els sectors de Sant Elies i Montseny, i l’altra al llarg del fons de vall del sector Montseny. En cas que hi hagués un incendi de ponent a la zona, aquestes actuacions permetrien que els Bombers el poguessin confinar en una superfície relativament reduïda, evitant que es cremés tot el sector Montseny i minimitzant així la pèrdua de valors sobre el paisatge. La proposta d’estratègia es va consensuar a la reunió final del projecte, celebrada el passat 13 de maig a Sant Esteve de Palautordera, on van assistir representants de les administracions implicades en prevenció i extinció d’incendis i conservació del territori, representants de les associacions de propietaris i Agrupacions de Defensa Forestal, i alcaldes i regidors dels municipis.

En una segona fase del projecte, els municipis implicats emprendran accions per a crear paisatges i comunitats més adaptats i resistents als incendis. Això inclou la projecció i possible execució de les franges, l’organització de xerrades de prevenció i autoprotecció a veïns d’habitatges vulnerables, i la possibilitat d’engegar projectes de comercialització de biomassa local que facin viable el manteniment de les franges.

Dins de