Vés al contingut principal

Debaten sobre la difusió del protagonisme de les dones a la història

26 nov. 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El CEFID i l'Associació d'Amics de la UAB organitzen, el 3 de desembre, la jornada "Dones i història. Reptes i dificultat de recuperar i difondre el seu protagonisme", en què es debatrà sobre el tema i es presentarà un fons oral sobre dones universitàries durant el franquisme.
El 3 de desembre, a les 19 h, la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya (Rambla Catalunya, 10. Barcelona) acollirà la jornada "Dones i història. Reptes i dificultat de recuperar i difondre el seu protagonisme", que organitzen el Centre d'Estudis sobre l'es Èpoques Franquista i Democràtica (CEFID) de la UAB i l'Associació d'Amics de la UAB.

A l'acte, la investigadora del CEFID Helena Saavedra presentarà el fons oral "Dones universitàries a Barcelona durant el franquisme" i hi haurà una taula rodona amb Cristina Borderias, professora del Departament d'Història Contemporània de la UB; Cèlia Cañellas, membre del Grup Historaula i professora de l'Institut Ernest Lluch de Barcelona; i Mercè Otero, membre del Centre de Documentació Ca la Dona. Presentarà i moderarà el debat Carme Molinero, catedràtica d'història contemporània de la UAB i directora del CEFID.

Vint-i-vuit testimonis

El fons oral "Dones universitàries a Barcelona durant el franquisme" és un conjunt de 28 entrevistes que té com a finalitat recollir les experiències vitals de dones que van néixer entre 1931 i 1956. Totes elles van tenir la possibilitat d'accedir a la universitat durant les dècades dels cinquanta, seixanta i setanta. En aquesta línia, el fil conductor de les entrevistes gira a l'entorn de l'accés a la universitats i les possibilitats o dificultats que van tenir per desenvolupar una carrera professional acadèmica universitària.

Des d'una perspectiva més global, és també una manera de recuperar un conjunt d'experiències femenines que permeten comprendre les transformacions socials i culturals que es van donar en la segona etapa del règim franquista. Uns canvis d'abast global pel conjunt de la societat però especialment significatiu pel cas de les dones, ja que significava qüestionar o readaptar el model de dona franquista, que la relegava fonamentalment a la cura de la família i la llar.

Dins de