Vés al contingut principal

Creen una nova aplicació per divulgar el patrimoni natural i cultural de Camarasa

11 oct. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El Centre d’Estudis del Patrimoni Arqueològic (CEPARQ-UAB), l’Associació Recerca i Difusió del Patrimoni Històric i l’Ajuntament de Camarasa han llançat la webapp Orígens per gaudir d’una experiència científica, didàctica, integrada i emocional recorrent dos dels enclavaments més importants del patrimoni natural i cultural de la població lleidatana, com són la cova del Tabac i l’espai de memòria del Merengue.

webapp Orígens

La nova aplicació-web es basa en el concepte passejades globals o integrals (globwalks), que es centra en un criteri de no-modificació de l’entorn. De caràcter gratuït i lliure, permet als usuaris explorar les dues noves rutes que es proposen des del Centre Espai Orígens Camarasa: el Camí a la cova del Tabac i A les trinxeres!, visita a l’espai de memòria del Merengue. Els visitants poden seleccionar la ruta i l’idioma (català, castellà, anglès i francès). Per accedir als continguts cal llegir els codis QR disposats al llarg de cadascun dels recorreguts. Un cop a dins, l’aplicació permet escollir el que es vol veure, en quin ordre i en quin moment. A cadascun dels espais s’hi troben vídeos, locucions, textos, imatges i jocs que permeten endinsar-se i interactuar amb el contingut, l’aplicació i l’element patrimonial.

La nova ruta a la cova del Tabac ofereix diferents punts d’interès fins arribar a la cavitat, en cadascun d’aquests es tracten diferents aspectes del paisatge, la flora, la fauna o la història, entre d’altres, que envolten la serra del Mont-Roig. Un cop a la cavitat, es pot gaudir d’informació de geologia, paleontologia i arqueologia. A més, es fa especial èmfasi en el conjunt de pintures rupestres, declarades Patrimoni Mundial per la UNESCO, amb informació detallada d’aquestes i una nova experiència immersiva a través de realitat augmentada.

En la ruta per visitar les trinxeres de l’espai de memòria del Merengue es poden recrear els fets esdevinguts en aquest espai mitjançant imatges i música de l’època.

El projecte ha comptat també amb la col·laboració del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, el Geoparc Orígens i Interreg Poctefa-Patrim+.

Dins de