Vés al contingut principal

Alumnes de batxillerat simularan un judici a la UAB sobre el cas Messi

02 feb. 2017
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El Cas Messi serà el protagonista dels Divendres del Dret, que tenen l'objectiu de donar a conèixer les professions del món jurídic als alumnes de secundària. Els alumnes es divideixen en grups, adopten un rol i treballen durant tota una tarda com si fossin veritables professionals del món jurídic.
DivendresDret
Els Divendres del Dret vol aproximar les disciplines del Dret a l’alumnat de secundària que no ha hagi tingut cap contacte curricular amb elles de forma que puguin prendre una decisió sobre el seu futur amb la seva pròpia vivència. Enguany hi participen 50 alumnes de 8 instituts de secundària diferents (del Vallès Occidental, Barcelona i Baix Llobregat), que s'hi van inscriure al mes de desembre, a través de la pàgina web de l'ICE de la UAB.

D’altra banda, els estudiants dels graus que s'imparteixen a la Facultat de Dret (Dret, Relacions laborals, Criminologia, dobles graus, etc.)  fan una tasca de tutoria d’acompanyament, i alhora duen a terme el desenvolupament de les capacitats argumentadores i expositives durant l'activitat. Tots aquests estudiants que fan de tutors pertanyen al Grup d’Argumentació i Debat, un col.lectiu d'estudiants -sorgit a la Facultat de Dret i obert a tota la UAB-, que participen en campionats de debat a nivell nacional i internacional.

L'activitat comença a les 15.30 hores i acaba a les 20.00 hores. Els alumnes es divideixen en grups. Es fa una sessió de treball previ, en què s’explica a cada grup quina será la seva funció processal i les qüestions en les que s’hauran de fixar.

A continuació, es fa una construcció del cas a la Sala de Vistes, on un pèrit explica els elements bàsics per entendre els vídeos que es projecten i fragments documentals del cas. Tot seguit, els grups es reuneixen per passar l’enunciat del cas definitiu en paper i preguntar als professors i pèrits.

I per acabar, a les 18.00 hores, té lloc la Vista: amb l’exposició dels fets, interrogatori del testimonis, rèpliques i conclusions. Finalment, a les 20.00 hores, es fa una Sentència "in voce", que tanca l'activitat de Divendres del Dret.

Cada any es tria un cas diferent. Si enguany ha estat el Cas Messi, l’any passat fou el Cas amiant i el Cas de les preferents. "Intentem triar casos coneguts i atractius des del punt de vista jurídic, com és el cas Messi enguany", expliquen Josep Cañabate i Margarita Bonet, professors de Dret i organitzadors de l'activitat.

Al març tindrà lloc una altra sessió de Divendres del Dret com aquesta. Al juliol, en els cursos d'estiu de la UAB, també es farà una activitat molt similar, adreçada a estudiants de secundària. I aquest mateix dissabte, 4 de febrer, es fa a UAB-Casa Convalescència una activitat d'Argumentació i Debat, adreçada als professors de secundària.

DIVENDRES DEL DRET

Dins de