Vés al contingut principal

Universitats i centres de recerca estalvien un 13% de factura elèctrica

02 des. 2014
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
La conjuntura econòmica i la racionalització dels recursos han impulsat una quizena d'institucions acadèmiques i científiques a cooperar en la compra d'energia a través del Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya. El 2014, aquesta iniciativa ha permès estalviar 1,73 milions d'euros.
Estudiants
Quinze universitats i centres de recerca, integrades en el grup de compra CSUC (Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya), estalviaran 1,73 milions d'euros el 2014, un 13% en el total de les seves factures de la llum. Aquesta reducció és conseqüència, d'una banda, de la compra a preu variable realitzada pel grup de compra, un sistema innovador al sector públic i, de l'altra, de les mesures d'estalvi introduïdes pels gestors energètics de les institucions participants.

L'entorn d'escassetat de recursos, l'encariment de l'energia i els canvis constants en la regulació obliga les institucions acadèmiques a estar amatents a les oscil·lacions de preu, als canvis tecnològics i també als factors de l'entorn que influeixen en el cost de l'energia.

Així doncs, el grup ha realitzat la compra d'energia a preu variable OMIE licitant el marge de comercialització -incloent els desviaments- amb opció de tancaments trimestrals. D'altra banda, les mesures d'estalvi introduïdes pels integrants del grup han fet que el consum previst de 130 GWh/any hagi quedaten 120 GWh/any. Aquestes mesures han consistit tant en reduccions de consum com en increments d'eficiència amb monitoratge i millores en l'equipament.

D'altra banda, s'han corregit despeses innecessàries. Entre altres accions, s'han agrupat alguns CUPS -punts de subministrament-, se n'ha passat altres de baixa a alta tensió, s'ha desviat consums a períodes més econòmic (de dia a nit, per exemple) i s'ha ajustat les potències contractades.

Continuïtat el 2015

Per al 2015 s'ha prorrogat la compra de 2014, que caldrà gestionar en els seus tancaments trimestrals com s'ha fet enguany, i es continuarà treballant conjuntament per incorporar les millors pràctiques en reducció de consum i en eficiència energètica.

El grup de compra està format per la UAB, la UPC, la UPF, la UdL, la UdG, la URV, la UOC, l'FCRI, l'Escola Superior de Comerç Internacional, la Fundació UAB, l'Institut de Ciències Fotòniques, el Parc Científic i Tecnològic de la UdG, el Parc Mediterrani de la Tecnologia, el Parc de Recerca de la UAB i el propi CSUC. El 2015 està prevista la incorporació de la UB amb el seu propi grup (col·legis majors Sant Jordi, Penyafort, Montserrat i Ramon Llull) a la compra conjunta d'electricitat.

Dins de