Vés al contingut principal

Un projecte promou la justícia ambiental a Colòmbia a través de tècniques audiovisuals

25 abr. 2017
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El projecte ¡AJA! és una iniciativa de l’ICTA, en cooperació amb la Universidad del Magdalena de Santa Marta, Colòmbia, per explorar l’ús d’eines audiovisuals en la recerca en justícia ambiental. En marxa des del novembre del 2016, compta amb el suport del Fons de Solidaritat de la UAB.
Projecte AJA
L’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA) de la UAB i la Universidad del Magdalena (UNIMAG) de Colòmbia, amb la col·laboració de la Universidad del Valle, impulsen el projecte Audiovisuals per la Justícia Ambiental (¡AJA!), que facilita la formació per a la creació de capacitats en l’ús d’eines audiovisuals per a la investigació en l’àmbit de la Justícia Ambiental de docents, grups de recerca i “semilleros de investigación” de la UNIMAG.

El projecte ¡AJA!, que està coordinat per Beatriz Rodríguez (UAB) i Andrea Cardoso (UNIMAG), pretén brindar un espai formatiu i de reflexió sobre tècniques participatives audiovisuals en la sensibilització de la justícia ambiental i la mediació de conflictes socioambientals. Així mateix, promou l’intercanvi d’experiències entre diferents disciplines que investiguen aquestes problemàtiques locals, les lluites dels defensors i defensores mediambientals i les expressions artístiques en les resistències davant dels conflictes. De manera particular, el projecte planteja, mitjançant l’aprenentatge d’eines audiovisuals, la construcció d’un punt de trobada entre aquestes disciplines i les seves investigacions sobre una problemàtica concreta tan present a Colòmbia com és l’extracció de carbó per a l’exportació.

En el marc del projecte, del 15 al 17 de març es va celebrar a la UNIMAG la ”Docu-Conferencia Audiovisuales y Justicia Ambiental”, que va esdevenir un espai acadèmic per a compartir fotografies, documentals, sessions magistrals i conversatoris sobre varies problemàtiques ambientals relacionades directament amb l’extracció de carbó al Carib colombià, la contaminació a la Ciénaga Grande i la Sierra Nevada de Santa Marta i el conflicte per la producció de canya de sucre al Valle del Cauca. S’hi va retre també un homenatge a Joan Martínez Alier, destacat economista ecològic i catedràtic de la UAB, a qui es va entregar la distinció Sierra Nevada, el més alt reconeixement que confereix la institució.

Addicionalment, la docu-conferència es va realitzar a la Universidad del Valle, a Cali, i el 21 d’abril viatjarà a la zona d’extracció de carbó del departament El César. Entre d’altres de les activitats previstes, el mes d’abril es duran a terme uns tallers de producció, realització i difusió de projectes audiovisuals, adreçats a estudiants, joves investigadors i defensors/es del medi ambient que treballen en casos de justícia ambiental al Carib colombià.

Els moviments socials i indígenes de la regió carib de Colòmbia adopten múltiples formes d’expressió en la resistència (música, poesia, pintura, etc.) i generen un imaginari comú que arrenca de les identitats pròpies, activa la voluntat local per a la participació i inicia processos de canvi i apoderament. Els materials audiovisuals representen vies estratègiques de divulgació i visualització de la seva manera de pensar i de resistir davant dels conflictes. El projecte ¡AJA! vol aportar eines útils que enforteixin aquests processos, i estimular alhora la formació i la recerca acadèmica en el camp de la conflictologia socioambiental i la justícia ambiental.

Dins de