Vés al contingut principal

Un projecte liderat per la UAB proposarà un nou contracte social europeu més inclusiu, democràtic i sostenible

28 set. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

L’Institut d’Estudis Europeus (IEE) de la UAB coordinarà el projecte de recerca «EXPRESS2 - Specify and Protect the EU Social Contract». El projecte, dotat amb tres milions d’euros, s’iniciarà en 2024 i compta amb la participació d’onze socis de nou països.

Bandera europea
istock/artJazz

Com es pot promocionar un contracte social més fort, democràtic, legítim, inclusiu i sostenible per Europa? Com i quins elements disruptius poden condicionar l’estabilitat política i la desafecció dels contractes socials dels estats membres i de la Unió Europea (UE)? L’Institut d’Estudis Europeus (IEE) de la UAB coordinarà el projecte de recerca «EXPRESS2 - Specify and Protect the EU Social Contract», que analitzarà a partir del març del 2024, i durant els següents tres anys, la demanda creixent per construir a escala europea un nou contracte social més democràtic, inclusiu i sostenible, amb més legitimitat i més engrescador per al conjunt de la societat.

Per aconseguir-ho, un consorci d’onze organitzacions de nou països treballarà en una proposta d’esborrany de contracte social que serà sotmesa als habitants de la UE, als estats membres i a les institucions de la UE per a la seva deliberació. Les diferents parts tindran la possibilitat de participar en la preparació i decidir-ne les condicions, els drets i les obligacions.

La coordinació del projecte anirà a càrrec d’Antoni Abat i Ninet, investigador María Zambrano de l’IEE, expert en filosofia del dret i dret constitucional (drets fonamentals), qui explica que “els contractes socials haurien de ser documents vius, adaptats a permetre la participació de les diferents parts en el seu contingut; haurien de poder ser esmenats per prevenir la petrificació dels seus principis i valors fundacionals. Aquesta natura viva és el que pot permetre fer front a les pertorbacions actuals i futures, com per exemple a les crisis econòmiques o de legitimitat”.

El projecte, un dels tres prioritzats per a finançar en la convocatòria de reptes socials Democratic governance for times of disruptive changes to the social contract (HORIZON-CL2-2023-DEMOCRACY-01-06), està finançat pel programa marc de recerca i innovació Horitzó Europa de la Comissió Europea, amb un pressupost total de prop de 3 milions d’euros, dels quals 646.977 € estan destinats al pressupost de la UAB i del PRUAB.

Dins de