Vés al contingut principal

Un projecte europeu apropa l'art a les persones amb discapacitat en contextos inclusius

27 oct. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El projecte INARTdis, presentat al MNAC i coordinat per la UAB, ha donat lloc a l’elaboració d’una guia per a la construcció d'espais culturals inclusius i d’un documental per donar visibilitat als processos participatius entre persones amb i sense discapacitat en contextos inclusius de creació artística.

Museu Nacional d'Art de Catalunya

L’equip de recerca del Centre d’Estudis i Recerca per a una Societat Inclusiva (CERSIN) de la UAB presenta avui els resultats del projecte INARTdis, una iniciativa a escala europea que té com a objectiu apropar l’art i la cultura a les persones amb i sense discapacitat, per tal de facilitar la inclusió social per mitjà d’espais de creació artística col·laborativa.

La presentació del projecte, a la sala oval del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) serà a càrrec del professor del Departament de Pedagogia Aplicada i Director del CERSIN de la UAB, Josep Maria Sanahuja, i de la professora del Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal i membre del CERSIN de la UAB, Mar Morón. Hi intervindran el director del MNAC, Josep Serra, el secretari d’Afers Socials i Famílies del Departament de Drets Socials de la Generalitat, Lluís Torrens, la directora de l’Àrea de Públics de l’Institut Català de les Empreses Culturals, Sílvia Duran i la secretaria general de la UAB, Esther Zapater.

El projecte ha posat en contacte les necessitats i inquietuds de les persones participants de 32 institucions socioeducatives amb 34 institucions artístiques i culturals europees. La iniciativa ha donat lloc a l’elaboració de la guia "Construcció d’Espais Culturals Inclusius", un document per orientar cap a la construcció d'espais culturals inclusius, que permet a les institucions culturals valorar el seu grau d’inclusió per a totes les persones.

La jornada compta amb l’estrena del documental sobre espais creatius inclusius "Venim a crear. Institucions culturals per a tothom", un recorregut audiovisual pels diferents processos creatius que han tingut lloc a les sis seus del projecte INARTdis, amb més de vuitanta institucions culturals i socioeducatives implicades a Alemanya, Àustria, Cantàbria, Catalunya, Macedònia del Nord i Portugal, documentats per la reconeguda realitzadora Cecilia Barriga.

Un espai en format de fira omplirà la sala oval per donar a conèixer i compartir els projectes artístics duts a terme a les diferents seus, per donar pas a una desfilada de moda diversa i reivindicativa fruit d’una de les accions del projecte, on les persones amb capacitats diferents han participat en la creació i disseny de peces de roba adaptades a les seves necessitats.

A més del CERSIN de la UAB, centre coordinador del projecte, hi participen en el consorci les següents institucions: Pädagogische Hochschule Steiermark (Àustria), Association for Promotion of Education, Culture, and Sport “Education for all” Skopje (Macedònia del Nord), Thikwa Werkstatt für Theater und Kunst der Nordberliner Werkgemeinschaft gGmbH / Nordberliner Werkgemeinschaft gGmbH (Alemanya), Institut Politècnic de Lisboa (Portugal) i Universitat de Cantàbria (Espanya).

El projecte, que finalitza aquest mes de novembre, es va iniciar el 2020. Durant aquest període s'ha detectat les diferents necessitats dels centres culturals i educatius sobre el valor de l'art en la generació d'espais inclusius i participatius per promoure la inclusió social i s’ha dissenyat, executat i avaluat accions formatives coherents i participatives i projectes de creació artística basats en la col·laboració entre tots els agents implicats, amb la participació activa tant dels professionals de les institucions educatives i culturals, com de persones amb i sense discapacitat.

A Catalunya, un total de 12 centres educatius-socioeducatius i institucions artístiques-culturals, que han implicat la participació de més de 150 persones, col·laboren de manera activa en aquest projecte: l’Escola de la Mar de Barcelona, l’Institut Vallbona d'Anoia, l’Institut Costa i Llobera, l’Escola Rel, la Fundació Aspasim, la Fundació Aspace (Badalona), els Tallers Bellvitge, el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), el Museu del Disseny de Barcelona, el Museu Can Framis - Fundació Vila Casas, el Teatre Nacional de Catalunya (TNC) i el Mercat de les Flors - Casa de la Dansa.

Més informació:

Pàgina web del projecte

Guia “Construcció d’Espais Culturals Inclusius”

Projecte Erasmus+ INARTdis (Fostering social inclusion for all through artistic education: developing support for students with disabilities). 621441-EPP-1-2020-1-ES-EPPKA3-IPI-SOC-IN

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Salut i benestar