Vés al contingut principal

Santiago Tejedor presenta un llibre sobre el cap espiritual del poble kikapú

26 nov. 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
Chakoka Anico va ser líder espiritual del poble nadiu americà kikapú. El professor Santiago Tejedor presentarà, el proper 3 de desembre, a les 19 h, un llibre sobre la seva figura en un acte a la Facultat de Ciències de la Comunicació on també serà present el seu fill i actual líder kikapú, Andrés Anico.
Chakoka Anico
Santiago Tejedor, professor del Departament de Periodisme i coordinador del màster en Periodisme de Viatges i del Gabinet de Comunicació i Educació de la UAB, presentarà, el proper 3 de desembre, el seu últim llibre Chakoka Anico: Un viaje "imposible" a la nación kikapú (UOC). L'acte tindrà lloc a les 19 h, a l'aula magna de la Facultat de Ciències de la Comunicació, i comptarà amb la presència d'Andrés Anico "Kisimeta" (El promès), fill de Chakoka Anico i actual líder espiritual del poble kikapú.

Es tracta del primer llibre sobre el cap espiritual de la nació kikapú, Chakoka Anico, mort el 2014 a Mèxic. Realitza un recorregut pels diferents episodis de la vida de Chakoka, amb qui l'autor va tenir l'oportunitat de conversar a casa de la reserva índia de Nacimiento (Coahuila).

A més, aquest treball periodístic incorpora una col·lecció de records, anècdotes i testimonis de familiars i amics de Chakoka Anico. Destaquen les paraules Andrés Anico, que reflexiona sobre la figura del seu pare, recuperant episodis inèdits que abasten des de la seva infància fins als delicats moments en què el seu pare es va acomiadar dels seus familiars més propers. L'obra parla també de la història, la quotidianitat i les tradicions dels kikapús.

Un poble que ha mantingut les seves tradicions

El poble kikapú ("els que caminen per la terra") es troba en la llista dels vint grups etnolingüístics que podrien desaparèixer en els propers deu anys. Viuen a dos assentaments situats a Estats Units i a Mèxic i en tenen la doble nacionalitat. Concretament, a la història Mèxic, van jugar un paper destacat en lluitar contra comanxes, mezcalers, nipals i apatxes a canvi de les terres que, el 1858, els va concedir el president Benito Juárez a la Vall de la Sierra de Santa Rosa, on es troba encara la seva reserva.

Posseïdors d'una llengua i creences pròpies, han mantingut les seves tradicions i costums fins ara. Tenen les seves pròpies escoles i alternen els hiverns a cases de fusta amb els estius a d'altres de maó i ciment. Molts d'ells són ramaders i camperols. El govern mexicà els permet seguir caçant cérvols, animal decisiu als seus rituals i tradicions.

Durant l'acte, s'interpretarà música nativa americana i seran projectades peces audiovisuals sobre el viatge per l'estat mexicà de Coahuila que va fer possible el llibre.

Sobre el màster en Periodisme de Viatges

El Màster en Periodisme de Viatges tracta la producció de continguts de periodisme de viatges per a premsa, ràdio, televisió i Internet. Es dirigeix a aquells professionals que volen emprendre les seves pròpies iniciatives (agències de viatges especialitzades, projectes audiovisuals, radiofònics o en premsa, continguts multimèdia, plataformes online, etc.) en l'àmbit de la comunicació dels viatges.

El Màster té una oferta diversificada en quant a llengua i modalitat i s'ofereix en tres versions: presencial en castellà, online en castellà i online en anglès.

Més informació:
Presentació del llibre 'Chakoka Anico: Un viaje "imposible" a la nación kikapú'
Màster en Periodisme de Viatges (Presencial)
Màster en Periodisme de Viatges (Online)
Màster en Travel Journalism (Online)

Dins de