Vés al contingut principal

Robert Moran, expert en mineria, parla sobre el paper de la ciència en l'activisme

05 nov. 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
L'hidrogeòleg i geoquímic nord-americà Robert Moran visitarà l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB) el proper dia 10 de novembre a les 13.30 hores, per impartir un taller sobre el paper de la ciència en l'activisme.
Robert Moran
Doctor en Ciències Geològiques (Universitart de Texas, Estats Units), hidrogeòleg i geoquímic, amb 40 anys d'experiència en el camp de la mineria, primer a l'Oficina de Geologia Econòmica de Texas i al Servei Geològic dels Estats Units, i després com a consultor de governs, companyies, advocats, universitats i ONG, Moran és considerat una autoritat mundial en el camp de la mineria.

Durant el seu taller, Moran dissertarà sobre el paper de la ciència en l'activisme, sobre si les dades científiques poden cooptar el discurs activista i incentivar la participació en intercanvis prolongats i inútils amb l'empresa minera. Així mateix, parlarà sobre els factors que resulten importants per assegurar l'èxit dels moviments de resistència.

Robert Moran va començar a treballar com a expert en hidrogeologia  en el sector públic i més tard es va traslladar al sector privat. "A poc a poc vaig començar a veure l'injust que era l'equilibri de poder a la majoria d'aquests conflictes i que eren els resultats eren molt pobres en termes d'interès públic. Més important encara vaig veure que la indústria era la font de tota la informació tècnica sobre les mines, el seu funcionament, la química del medi ambient, l'aigua utilitzada o els accidents ", indica Moran qui va poder comprovar totes aquestes qüestions durant el seu treball amb els advocats de la indústria i qui indica que el públic i el govern no estaven informats sobre aquestes qüestions, ja que aquesta informació només es fa pública de manera selectiva.

En 1996 va realitzar un canvi en la seva carrera i va començar a treballar amb els ciutadans i les comunitats, així com amb les ONG i les organitzacions de base. Gran part de la seva experiència tècnica consisteix en la qualitat i la geoquímica de les aigües i els sediments naturals i contaminats relacionats amb la mineria i el combustible nuclear.

Ha donat suport tècnic en nombrosos conflictes miners de tot el món, estant present, per exemple, en el conflicte Yanaocha i Conga de Perú, a la mina de Kumtor al Kirguizistan, ha treballat amb grups aborígens a Austràlia, o amb Alburnus Maior en Rosia Montana, Romania i, més recentment, amb la Contraloría a Colòmbia.

Dins de