Vés al contingut principal

Reunit el Claustre de la UAB

04 març 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El decret de reforma dels estudis universitaris aprovat pel govern espanyol va ser un dels temes centrals de la sessió del Claustre de la UAB que va tenir lloc el 4 de març. Es va renovar la representació dels estudiants a l'òrgan i es va aprovar una sèrie de propostes presentades pels claustrals.
Claustre de la UAB
A la sessió ordinària del Claustre de la UAB, que va tenir lloc el 4 de març al Rectorat, el rector i el síndic de greuges van presentar els seus informes i es va aprovar una sèrie de propostes presentades pels claustrals. A més, es van incorporar els nous representants dels estudiants a l'òrgan i es va escollir els estudiants presents a la mesa (Guillem García i David Montpeyó) i al Consell de Govern (Judit Abelló, Mar Ampurdanès, Alba Calderón, Laura Gràcia, Nil Homedes i David Montpeyó).

El nou decret de reforma dels estudis universitaris va centrar la primera part de l'informe del rector, Ferran Sancho, al Claustre. Segons va valorar, el tema mereixia un debat "ampli i serè" entre el govern i les universitats que no s'ha produït i es va mostrar partidari de treballar en l'oferta acadèmica amb "visió de sistema" a través del Consell Interuniversitari de Catalunya.

Pel que fa al possible impacte econòmic de la reforma, el rector va reclamar que no afecti el finançament universitari i es va posicionar a favor d'una revisió del sistema de preus i taxes per evitar l'encariment dels estudis. Sancho es va mostrar també crític amb la diferència de preus pels tipus d'estudis, ja que el grau d'experimentalitat "no hauria de ser un element discriminatori" i, a més, s'aplica al cost dels graus però no pas al dels màsters.

A la resta del seu informe, el rector es va referir a diferents qüestions d'actualitat: l'assoliment del segell HR Excellence in Research (EURAXESS) per part de la UAB; la integració a la xarxa YERUN d'universitats joves, europees i de recerca; el nou portal de transparència disponible al web institucional; i les actuacions de reorganització i homogeneïtzació d'estructures endegades a la FUAB. Finalment, va denunciar la "campanya mediàtica" contra les universitats públiques dels darrers mesos i va afirmar que "podem defensar-nos amb dades objectives" com ara l'impacte de la recerca analitzat en un recent estudi de l'ACUP.

L'informe, a debat

Al debat posterior, el reial decret del govern va plantejar nous temes de discussió, com ara la validesa professional dels títols, les noves titulacions ja anunciades per altres universitats o la filosofia de fons de la reforma. A més d'aquest i altres qüestions introduïdes pel rector, es va parlar d'aspectes com ara el model de plantilla de personal docent i investigador, la participació a les darreres eleccions per escollir els representants dels estudiants al Claustre, la situació econòmica de la Universitat, les relacions laborals o les ofertes de pràctiques gestionades a través de Treball Campus.

Al següent punt de l'ordre del dia, el síndic de greuges de la UAB, Josep Font, va presentar l'informe sobre la seva activitat durant el 2014, en què va dur a terme 139 actuacions sobre una gran diversitat de temes, entre els quals, va voler destacar els problemes econòmics relacionats amb el pagament de les matrícules, entre d'altres. Font va recordar que ocupa el càrrec en funcions a l'espera del proper nomenament d'un nou síndic de greuges.

Propostes dels claustrals

A la darrera part del Claustre, es va debatre diversos punts presentats per membres de l'òrgan: una petició d'informació sobre la situació de l'escola bressol Gespa i sis propostes que van ser votades i aprovades totes elles. Les propostes aprovades tracten sobre la dotació econòmica a l'escola bressol Gespa; el personal de suport a la recerca i el personal temporal; el compliment de les resolucions d'Inspecció de Treball; el pagament de la part fixa del plus campus; la modificació del termini d'extinció dels doctorats reglats per Reial Decret 778/1998; i els acords aprovats a les sessions anteriors del Claustre.

Dins de