Vés al contingut principal

Presenten les E-rutes megalítiques de Les Gavarres

27 gen. 2016
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El projecte apropa el ric patrimoni arqueològic del Massís de les Gavarres al públic a través de les Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació. Les dues E-rutes megalítiques implementades se situen als voltants de Fitor (Forallac), tot aprofitant el patrimoni arquitectònic de la zona.
gavarres
L’alcalde de Forallac, Josep Sala, el vicepresident de la Diputació de Girona, Fermí Santamaria, i els investigadors de la UAB, Oriol Vicente i Maria Bofill, han presentat aquest dilluns 25 de gener el nou projecte de difusió i revalorització del patrimoni megalític a través de les noves E-Rutes Megalítiques de les Gavarres.

El massís de les Gavarres compta amb una llarga tradició investigadora sobre la presència megalítica en aquesta zona que presenta prop de 50 sepulcres megalítics coneguts, a més a més d’altres manifestacions megalítiques com les inscultures sobre roca i els menhirs. A partir d’ara, a través del nou portal http://pagines.uab.cat/megalits/ es pot accedir al coneixement del fenomen megalític a les Gavarres per mitjà de diferents Rutes Megalítiques que es poden descarregar utilitzant diferents formats electrònics (PDF, GPX, KML) i amb aplicacions com Google Maps, Google Earth o Wikiloc. Les dues E-rutes que es troben implementades en el territori de Gavarres compten amb codis QR per facilitar-ne la seva difusió al públic.

Una E-Ruta és una ruta electrònica que es pot seguir mitjançant un GPS, un Smartphone o un ordinador. L’ E-Ruta va marcant el camí i mostrant els punts d’interès més importants. Aquests enllacen a diferent informació relativa al megalitisme, al poblament i a la natura de les Gavarres. Es pot fer la ruta a peu, a cavall, en bicicleta o des de casa. Només cal descarregar-se l'E-ruta dins d’un dispositiu i tenir instal·lat el programari adient.

La presentació d’aquest nou projecte s’ha dut a terme in situ en un dels punts de l’ E-ruta “Els dòlmens de la Serra d’en Cals”, concretament el Dolmen de la Roca de la Gla, un sepulcre megalític datat entre el 2700-2200 abans de la nostra era. Aquests punts estan implementats amb un codi QR per tal de poder consultar les fitxes dels dòlmens mentre els visitem en el camp. Les fitxes inclouen la informació més rellevant de cadascun dels elements patrimonials que componen les E-rutes (com arribar-hi, descripció, intervencions arqueològiques i estudis desenvolupats, etc.), a més de fotografies, dibuixos i bibliografia.

De moment les dues E-rutes megalítiques implementades es situen als voltants de Fitor (municipi de Forallac), aprofitant també el patrimoni arquitectònic de la zona. Aquest està sobretot representat per l’església romànica de Santa Coloma de Fitor, des d’on comença una de les E-rutes, a més a més de masos centenaris com el Mas Cals (s. X-XI), i fins i tot un tram de l’antic Camí Ral que anava de Palamós a la Bisbal i Girona. De la mateixa manera, el trajecte també inclou punts d’observació de la biodiversitat que caracteritza el massís de les Gavarres com l’alzina surera, les aus rapinyaires o el duc.

El projecte s’ha dut a terme pel Grup de Recerca GRAMPO del Departament de Prehistòria de la Universitat Autònoma de Barcelona i el Consorci de les Gavarres, amb la col·laboració de diferents ens locals i propietaris particulars, com l’Ajuntament de Forallac i en Joan Botey de la Finca Fitor. Pel que fa al finançament, la iniciativa ha rebut el suport de la Generalitat de Catalunya per mitjà de les convocatòries d’ajuts en l’àmbit de la divulgació científica, i  d’actuacions en els espais naturals protegits de Catalunya. L’objectiu central del projecte és el d’apropar el ric patrimoni arqueològic del Massís de les Gavarres al públic a través de l’ús de les Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació. Es continuarà treballant ampliant les E-Rutes disponibles i fomentant el seu ús entre els visitants i excursionistes del massís. Una línia de futur també serà la de valorar la seva aplicació a les aules com a eina pedagògica.

Dins de