Vés al contingut principal

Pilar Carrasquer, reconeguda en la Jornada Institucional del Dia de les Dones Treballadores

09 març 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La XVIII Jornada Institucional en commemoració del Dia Internacional de les Dones Treballadores —que ha tingut lloc el dijous 9 de març, al Rectorat— ha reconegut la directora de l’Institut d’Estudis del Treball (IET) i professora del Departament de Sociologia, Pilar Carrasquer Oto, investigadora activa del Grup de Recerca del Centre d’Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball.

Rector Javier Lafuente i la professora Pilar Carrasquer

El rector de la UAB, Javier Lafuente, ha obert l’acte institucional, que ha conduït la secretària general, Esther Zapater. Zapater ha explicat que la UAB ha estat pionera en la reforma dels protocols d’assetjament i que cal continuar treballant per combatre la desigualtat de gènere. En l’àmbit laboral, ha posat com a exemple una xifra que ha fet pública la Unió Europea quant a desigualtat de salaris: per cada euro que cobra un home, una dona cobra 0,87 euros.

La directora de l’Observatori per a la Igualtat, Maria Prats, ha presentat el procés de negociació del pla d’igualtat de gènere en matèria laboral en el marc de l’aplicació de l’RD 901/2020.

A continuació, ha tingut lloc l’acte de reconeixement a la trajectòria de la professora Pilar Carrasquer, que al llarg de la seva carrera acadèmica ha abordat l’anàlisi de les diferències salarials entre dones i homes i ha investigat la bretxa salarial com una de les expressions de la desigualtat de gènere.

La professora i directora del Departament de Sociologia, Sònia Parella, ha fet un repàs de la trajectòria de la professora Carrasquer. Ha subratllat la seva important recerca centrada en el treball i en les desigualtats que afecten les dones i ha destacat el seu ampli sentit de la justícia i compromís institucional i amb «els valors de la universitat pública, en els quals sempre ha cregut». També ha esmentat el tarannà de la professora, «el vol d’ocell, de no quedar-se en la superfície de res i de veure els matisos de tot».

Tot seguit, s’ha projectat un vídeo que ha repassat la trajectòria professional de Pilar Carrasquer, a qui posteriorment el rector ha lliurat el premi de reconeixement.

A continuació, la professora Carrasquer ha ofert unes paraules d’agraïment i una explicació del projecte en el qual treballa en l’actualitat, centrat en la transparència salarial a les universitats. Ha avançat algunes dades i conclusions d’aquest estudi, en el qual han participat universitats públiques. «Cal que els avaluadors en el camp acadèmic tinguin formació de gènere», ha assegurat. Per a ella, s’ha avançat molt en igualtat de gènere, però queda molt per fer. «Soc optimista. A la UAB ara tenim més presència, més veu i més instruments; ens cal aprofitar-ho».

Pilar Carrasquer va començar a la UAB l’any 1991 com a professora ajudant, just en el moment que s’inaugurava la nova facultat. «Va ser un moment molt especial», ha dit. «Vaig entrar a un departament de dones fortes, segons em deien: Teresa Torns —amb la qual hem treballat juntes tots aquests anys—, María Jesús Izquierdo, Marina Subirats i Judith Astelarra. Treballàvem el tema de gènere des de la sociologia però amb diferents visions, la qual cosa era molt enriquidora.»

Després de l’actuació del Cor de la UAB, dirigit per Poire Vallvé, el rector ha tancat l’acte. Lafuente ha explicat que la UAB és una universitat de referència i pionera en l’àmbit de la defensa dels drets de les dones: «Pionera en la creació de l’Observatori per a la Igualtat el 2005, dos anys abans que la Llei orgànica d’universitats establís l’obligatorietat de disposar d’unitats d’igualtat a les universitats. Pionera en l’elaboració i la posada en marxa d’un pla d’acció per a la igualtat entre dones i homes, aprovat l’any 2006 pel Consell de Govern de la UAB, en què s’establien per primer cop un conjunt de mesures i compromisos envers la igualtat de gènere. I pionera a iniciar el 2021 el procés d’elaboració i negociació del primer pla d'igualtat de gènere en matèria laboral».

Dins de