Vés al contingut principal

Pepa Roma lloa les periodistes de la seva generació en rebre el premi Ítaca

16 nov. 2018
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El 16 de novembre, l’Aula Magna de la Facultat de Ciències de Comunicació acullirà la VII Jornada de Comunicació, Viatges i Aventura, que comptarà amb la ponència de set periodistes viatgeres i amb l’entrega del Premi Ítaca a Pepa Roma.
Pepa Roma
Pepa Roma ha rebut el premi Ítaca a les VII Jornades de Comunicació, Viatges i Aventura, que organitzen avui el Gabinet de Comunicació i Educació i el Màster en Periodisme de Viatges a la Facultat de Ciències de la Comunicació. En rebre el premi, Roma ha reivindicat el paper de les periodistes de la seva generació, com ara Rosa Maria Calaf o Carmen Sarmiento, que "van empènyer i van visualitzar la dona en la professió" quan encara eren minoritàries al sector.

L'homenatjada ha recordat també el seu pas per la Facultat com a estudiant d'una de les primeres promocions dels estudis de periodisme. Ha repassat la seva trajectòria vital i professional, tot destacant que el seu pas per la secció local del Tele/eXprés on considera que "va aprendre periodisme" sota la direcció de Josep Maria Huertas Clavería. Segons Roma, el "vincle amb el carrer" que va adquirir en aquell període "és el que més m'ha servit per fer periodisme internacional", al qual ha dedicat la major part de la seva carrera.

Per a Roma, el fet de viatjar està lligat a la pràctica del periodisme perquè és "una manera d'adquirir coneixement i apropar-se a allò que no és conegut". En el mateix sentit, a la presentació de la jornada, la rectora de la UAB, Margarita Arboix, ha reivindicat que la "visió oberta i flexible" necessària per viatjar ho és també per exercir el periodisme: "els ulls del periodista han de ser neutrals i explicar el que veuen de la manera més fidedigna possible". I ha animat les assistents: "Dones, sigueu valentes! El món necessita que les dones facin el seu camí com elles creuen que l'han de fer".

Viatgera, en femení

Aquesta jornada, que es realitza anualment, té com a objectiu convertir-se en un punt de trobada per a les persones interessades en els viatges i la comunicació, i aquest any la protagonista serà la figura de la viatgera en femení. Es faran tres taules rodones composades exclusivament per dones. La primera, titulada “Reporterisme i islam: perjudicis, tòpics i més”, serà moderada per Lali Sandiumenge, periodista freelance, i tindrà com a ponents a Ana Maria Briongos, escriptora experta en Iran i Afgenistan, i a Cristina Solías, periodista de RAC1.

Posteriorment, Paty Godoy, periodista mexicana, i Cosima Dannoritzer, documentalista alemanya, compartiran la ponència "El viatge des de l’audiovisual", moderada per Cristina Pulido, membre del Gabinet de Comunicació i Educació. Ja a la tarda, les estudiants del Màster de Periodisme de Viatges presentaran els seus projectes de final de curs i es finalitzarà amb una conferència titulada "Periodisme compromès en clau de gènere", amb les periodistes Rosa María Calaf i Lucía Mbombio.

Dins de