Vés al contingut principal

Nomenament del professor Xavier Roqué a l'IEC

24 abr. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El Ple de l'Institut d’Estudis Catalans (IEC) va escollir el 22 de març de 2023 Xavier Roqué Rodríguez com a nou membre numerari de la Secció de Ciències i Tecnologia de l'IEC.

Retrat del professor

Llicenciat en Física (UAB, 1988) i doctor en Història de la Ciència (UAB, 1993), completà la seva formació al Department of History and Philosophy of Science de la Universitat de Cambridge i al Centre de Recherche en Histoire des Sciences et des Techniques del CNRS, a París. Ha estat professor visitant a les universitats de Cambridge (2010-2011) i Uppsala (2014). Fou director del Centre d’Història de la Ciència (actualment Institut d’Història de la Ciència) entre 2000 i 2010 i ha coordinat els programes de doctorat i el màster oficial en Història de la ciència (2006-2010, 2013-2018). Fou vicedegà d’Estudis de Postgrau de la facultat de Filosofia i Lletres del 2018 al 2021.

És expert en la història social i cultural de la física contemporània, amb especial atenció a les pràctiques experimentals, la cultura material i les relacions entre ciència i política. Ha publicat nombrosos treballs sobre la història de la radioactivitat, la relativitat, la física quàntica i la física a Espanya, i ha editat i traduït al català textos d’Albert Einstein (La teoria de la relativitat i altres textos, IEC, 2000; La relativitat a l’abast de tothom, Obrador Edèndum, 2018), Marie Curie (Pierre Curie, Obrador Edèndum, 2009) o Niels Bohr (L’estructura i la filosofia dels àtoms, IEC, 2010). També ha editat i traduït al castellà treballs de Heinrich Hertz (Las ondas electromagnéticas, UAB, 1990) i Marie Curie (Escritos biográficos, Publicacions de la UAB, 2011).

Entre 2018 i 2020 coordinà l’elaboració de la memòria del grau en Ciència, Tecnologia i Humanitats (UAB-UAM-UC3M), un grau pioner centrat en els espais de coneixement comuns a les ciències i les humanitats. Des del 2021 és coordinador d’aquest grau.

Dins de